Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då har jag köpt en 945 från -94 Ftt
Firman jag köpte den av besiktade den och fick nedslag på alla dessa värdena. HC, Co o allt va de heter. Men på efterkontrollen gick den igenom.
När jag kommer hem o allt så ser jag att det är dubbla kattar på den… Dom har alltså svetsat dit ytterligare en katalysator för att lösa detta problem. Jag tycker bilen går rätt bra. Men tomgången är svajig. Även när man gasar med hög växel så känns det något. Tror den går för fett eller något då.
Vad tror ni? Är den gamla katten sönder sen har dom svetsat på en ny? Men den gamla sitter liksom kvar me.
Alla avgasvädern va höga så när de satt dit en till katt så gick den igenom. Men bilens tomgång är lite svajig och går något oroligt när det går tungt. Ska man ta bort den gamla katten? Sitter lambdan på katten eller i grenröret på Ftt -94?
Lucif3r skrev: sön 29 jan 2023, 17:24 Svårt att svara på utan att veta avgasvärdena på den misslyckade besiktningen. Något är iaf rejält fel, en frisk rödblockare klarar ofta avgastesterna helt utan katt, lustigt nog.
Jag tänker mest på vad som händer med bilen när det helt plötsligt sitter en till katt på? Bilen mår väll generellt inte bra av detta. Vad kan hända med bilen med 2?
Skulle gissa att den gamla katten antagligen har tappat en del av innehållet, då kan det faktiskt påverka såpass att bilen inte klarar utsläppsprovet. Höjden av lathet att svetsa på en ny katt efter den gamla, dom orkade väl inte försöka få loss den gamla...
En rödblock F-motor i gott skick klarar gränsvärdet 0,5 CO utan kat. Men då måste den vara i väldigt gott skick. Har läst någonstans att katen minskar CO med mindre än 1 %

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]