Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Melvin123
Tjena! Behöver hjälp med min Volvo 944 med b230fb motor. Felet jag har är att vid körning med bilen så hackar motorn och beter sig konstigt och för tillfället vill den inte starta alls. Bilen kan gå hur bra som helst ibland oxå därför jag tycker detta fel är så konstigt. Någon som har vart med om samma fel??
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag skulle börja kolla felkoder. Är där felkoder kan man kolla på vad dom betyder. Är där inga felkoder, kan man börja med att kolla sådant som inte genererar felkoder.
Typ bränsletillförsel, och tänddelar. Sedan kan ju på fel på dessa delar generera felkod sekundärt. Men då vet man ju var man ska leta i alla fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
Melvin123 skrev: mån 23 jan 2023, 14:06 Får fram felkoder och dom är 1-3-1 och1-4-4
ECU (hål 2)
1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.

ICU (hål 6)
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

Verkar som problem mellan tänd och bränsle boxarna
Användarvisningsbild
av lennarte
1-3-1, mät på ECU om där är signal vid stift 1 och 28
1-4-4, mät på ECU om där är signal vid stift 25 och mät på ICU om där är slgnal vid stift 8.
Kolla nedan på stift 25 på ECU. Där ska vara 250 - 300 mV med tändling på. Och det ska vara samma på på ICU
ECU Bränsleboxen
ICU Tändboxdn
3y7faio.png
3y7faio.png (414.21 KiB) Visad 524 gånger

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]