Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av konst456
#1526654
tja jag har undrar om ni kan komma med tips vad jag kan felsöka för att få igång min Volvo 940 b230fd.Jag stängde av bilen och dagen efter ville den inte gå i gång. Den har fin gnista, men när jag har dragit mycket på startmotorn så är tändstiften snustorra så det kommer inte fram bränsle ända fram till motorn-
jag testade att lossa på en anslutning innan insprutet och där är det bra tryck på bränslet.
Jag har även testat att spruta startgas genom luftfiltret men den tänder inte till.
Vi tog även loss kamrems kåpan och kolla så att kamremmen är fräsch och det var den inga sprickor och kuggen såg fina ut.
men kan kamremmen ändå ha vridit sig något kugg så att det blir fel så att den inte startar.

Är jätte tacksam om ni ger förslag hur och vad jag kan felsöka.

är jätte tacksam är lite kluven agående om det är att kamremmen har kuggat över
av binkie
#1526658
Den borde reagera på startgas, pröva spruta in det vid gasspjället. Kör på startmotorn och se om kamaxeln snurrar så inte stiftet till kamdrevet gått av.

Kolla jordkablarna till insprutarna, de är jordade i insuget.
av binkie
#1526717
konst456 skrev: tor 12 jan 2023, 20:35 det blir ingen skillnad om man sprutar in i spjället eller i luftfiltret den ger inga livstecken
Har du verkligen gnista? Rör sig kamaxeln när du kör på startmotorn? Enkelt att öppna oljelocket och titta ner
Användarvisningsbild
av lennarte
#1526727
Lättast att få in startgas är att lossa vakuumslangen vid BTR-en så kommer det direkt in i insuget. Dåliga tänstift, kablar, lock m.m kan ge gnista utanför motorn. Men sätter man i stiften kan gnistan utebli p.g.a andra förutsättningar. Men dom borde bli blöta då. Känn med ett finger på spridarna så känner du om dom "klickar" när du "kör på starten". Det sitter ett relä vid expansionskärlet som "styr" strömmen till spridarna som kan strula ibland
av Loevet
#1526733
Råkade se denna video häromdagen och tänkte den kunde passa i den här tråden. Tycker inte riktigt han täcker in ”allt” men en bra start på felsökningen är det!

SEMA på YouTube:
Användarvisningsbild
av Y62
#1527624
Min -98 fulltryckare startar inte heller... Har inte spänning till pumpen men när jag tjyvkopplar går pumpen. Stendöd ändå. Har bytt bränslerelä och ska byta tändstift imorgon. Har gnista....
av binkie
#1527654
Y62 skrev: fre 20 jan 2023, 11:38 Min -98 fulltryckare startar inte heller... Har inte spänning till pumpen men när jag tjyvkopplar går pumpen. Stendöd ändå. Har bytt bränslerelä och ska byta tändstift imorgon. Har gnista....
Är du säker på att du har gnista? Annars skulle jag gissa på vevaxelgivaren om gnistan också är borta. Satte du dit ett nytt relä som du är säker på fungerar? Det vita reläet alltså.

Slår reläet till?
Användarvisningsbild
av Y62
#1527665
Har tveksam gnista (ensam, svårt att se i snövädret). Vevaxelsensorn verkar död, visar 165 ohm, läste någonstans att det skulle var 300 ohm. Varvräknaren är också död när man kör startmotorn. Ska byta sensorn på måndag.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]