Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa! Har en Volvo 744 från 88 där jag tycker tillbaka styrningen efter man svängt är väldigt dålig, efter man svängt och ska tillbaka till centrum igen ger den lite hjälp men man kan defentivt inte lita på den och måste svänga tillbaka för hands. Inte haft en 740 innan och vet inte om det ska vara så eller om jag måste byta något?!?
Vid normal körning ska ratten gå tillbaka. Detta beror på vinklarna på hur framvagnen är justerad. Prova på en rak plan väg. Kör rakt fram och släpp ratten, bilen ska gå rakt fram. Om den själv vill "styra" åt ena eller andra hållet är något fel. Om den går rakt så sväng lätt åt ett håll och släpp ratten. Bilen ska själv "räta upp" sig omedelbart när du släpper ratten, oavsett om du svänger lätt höger eller vänster.
Vinklarna i framvagnen ändras ganska dramatiskt om bilen är mycket sänkt. Sedan kan det bero på däcken också
Prova att smörja rattaxelknuten mellan ratten och styrväxeln. Om den kärvar kan det bli osäker återgång.
frasse4 skrev:Prova att smörja rattaxelknuten mellan ratten och styrväxeln. Om den kärvar kan det bli osäker återgång.
Håller med. Det krävs inte mycket motstånd för att ratten *inte* ska gå tillbaka av sig självt.
Hade det problemet - fast sjutton gånger värre - på V70in vid köp. Lite 5-56 på knuten och den funkar perfekt ännu, snart 11år senare :-D
Håller med om rattaxelknuten. Den nöp något fruktansvärt på min 960. Nya finns inte att köpa till modeller efter -92 av någon anledning, men jag hittade en fräsch på skroten.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]