Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ylro
Hej,
Frågar er som brukar ge bra svar!
Går det att montera in en motorvärmare i en 740, årsmodell 1990, när den inte har det i originalutförandet?
Alltså inte att jag gör det själv, utan en verkstad.
Och... finns det rätt delar att köpa till en så gammal modell?
Jag tänkte rädda den från alla dessa kallstarter...
av Chiliconcarne
Det borde nog en verkstad kunna lösa. Finns motorvärmartyper som skarvas in på kylarslangen istället för att sitta i blocket. Kan däremot tänka mig att det tar lite längre tid innan motorn blir varm/ljummen.
av Rådlös
Jag har haft en sådan modell som sitter på undre kylarslangen. Jag hade en lite negativ inställning till den motorvärmartypen. Det sades så allmänt runt fikabord och i motorkretsar att dom slangvärmarna "inte räckte till". Insticksvärmarna (i blocket) hölls för att vara det bästa. (Jag har prövat sådana också) Men jag blev stort förvånad när jag fick uppleva hur effektiv den slangvärmaren var. I mitt fall var det en 60-tals Pegeuot 404. I den motorn fanns inte plats för en insticksvärmare. Det finns det däremot i Volvo B230-motorer. Man tar bort en av "frostpluggarna" och sätter värmaren där. Kolla Calix sortiment. Calix och Volvo Original är samma sak. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Vilken frostplugg man skall ta bort är lite olika på olika årgångar. Men beställer du till just din motor så skall det bli rätt.
Så TS, du ser, det finns motorvärmare till dig. Bara att välja och välja rätt.
Ett litet tips: Biltema har också några modeller. Men Biltema tillverkar inget själv. Om du t.ex vill ha reservdelar eller bygga ut systemet med olika tillbehör, så kan Biltema ha bytt leverantör veckan efter att du köpte din motorvärmare. Dom andra två stora Calix (inkl Volvo Original) och DEFA har monteringssatser och reservdelar till just din bil. Men det går inte att blanda dom två fabrikaten. Du måste välja ett fabrikat och hålla dig till det i framtiden. Nu är inte det något problem. Dom två stora är konkurrenter till varandra och bevakar varandra. Om den ena kommer på en ny funktion eller "uppfinning" så har den andra strax en motsvarande produkt på sitt program.
av TioTusenKRBil
Ska gå att sätta in i stora pluggen vid generatorn. Så ser det iaf ut på min bil. Lär inte vara några svårigheter om man förstår vad det är man ger sig in på. Verkstad kan garanterat lösa det åt dig.
av ylro
Tack ni som svarat, skönt gäng ni är!
Och god jul från mig och en älskad gammal 740 (som jag vill ha kvar så länge det bara går).
Användarvisningsbild
av lennarte
ylro skrev:älskad gammal 740 (som jag vill ha kvar så länge det bara går).
Samma här, min 745-a är min sista bil. Skulle den (på något vis) ta slut innan så klarar vi oss numera med en bil (och släpet).... :x :-( :-o
Jag har insticksvärmare och eluttag för kupevärmaren. Overdeligt när jag jobbade (bara 6 km enkel väg) men sällan använt nu.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Orginal motorvärmare ersätter en av frostpluggarna, dvs det är bara att ersätta frostpluggen med värmaren och dra kablage till uttaget.

Hurvida orginal är bra eller inte låter jag vara osagt, jag har aldrig använt motorvärmare på någon bil jag haft :-D
av Rådlös
Jag kan tala för motorvärmare. Dom är bra (oavsett fabrikat, kanske?) Men man måste veta en viktig sak. Elektriska motorvärmare är inte avsedda för långtidsdrift. Om man låter dom vara anslutna under längre tider så bränns dom upp med tiden. (Undras hur jag vet det?) Det är bara tänkt att dom skall jobba 2 - 3 timmar varje gång. Tiduren (om man har något) är inställda så. Värmarna måste få kallna mellan inkopplingarna. Då kommer dom att tjänstgöra i många år.
Fördelarna med dom här stora fabrikernas produkter, Calix och DEFA är att dom är utbyggbara med "skräddarsydda" tillbehör. Kupévärmefläkt, batteriladdare, fjärrmanövrering. Ibland över mobiltelefon och ibland med bilens infosystem. (moderna bilar) Hursomhelst, det finns flera möjligheter. Nackdelen är väl att det kostar pengar. En sak till: Om man står i ett stängt garage så är inga bränsledrivna motorvärmare tillåtna. Där gäller enbart elektriska värmare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Torque skrev:En sådan här variant ser ut att vara oerhört lättmonterad och snillrik med inbyggd cirkulationspump
Monterade en sådan till en diesel traktor för många år sedan. Den "brände sönder" och fick en ny på garantin. Då läste vi igenom monteringsinstruktionerna noggrannare, "tillse att om värmekranen är helt öppen om sådan finnes". Då funkade det, till nästa vinter då den glck sönder igen. Då monterades en insticksvärmare istället....

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]