Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har lite lamda problem med mina Volvo 745 1990 med B230F LH2.4. Byte lamdasonden för att kablarna var skadad och lamdasonden var fast svetsad i katalysator. När jag monterat den nya så han jag bara några kilometer så började motorlampan/lamdalampan vad man nu vill kalla det lysa. Så jag gick ut och kollade felkoderna i uttag 2 fick felkod 2-1-2 felaktig signal från syresensor/Lamdasond. Nollställde (tog bort minus pol från batteri) körde en bit fick samma felkod. Har testade att mäta spänning på signal kabeln från lamdan fick 0.5V med varm motor igång och vad jag läst så ska spänning pendla mellan 0.1 - 0.9V. Så jag köpta en ny sond och lite dyre (Bosch) förra var något billigare märke men problemet kvarstår med den nya sonden. Bilen baksmäller ibland men förmodar att det är för att den får mer bränsle eftersom det inte fungerar som den ska. Annars går bilen bra och allt annat funkar som det ska. Kan även nämna att katalysatorn är tom alltså bara en burk om det har nån påverkan?

Är det något som jag gjort fel kom gärna med tips har ej mät något på nya sonden.
Senast redigerad av 2 Nekcaj, redigerad totalt 0 gång.
Kan vara fel på bränsleboxen kanske, att signalen inte "når fram". Kolla jordkablarna på insuget-, och att förvärmningen fungerar

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]