Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Anton02
Hej har nu haft detta problem i nån dag och det är att det kommer inte någon direkt varm luft, bara som ljummen, när detta väl inträffade så gick bilen kall och varm så tänkte då att det kunde vara termostaten, böt termostat idag och luftat systemet. Det som blev efter det är att bilen går varm, kollade innan jag monterade nya termostaten att den funkade vilket den gjorde. Men likväl så kommer ingen varm luft ut, det är inga läckage, ingen luft som jag vet kan vara kvar i systemet. Slangen till termostaten blir varm, nedre slangen som går in i värmepaketet blir varm och den övre är kall. När man ställer om värmereglaget så byter den från kall till varm. Är det någon som varit med om liknande? Gäller en Volvo 745 GLE från 1986, Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du AC/ACC på den? Annars sitter där en värme ventil ovanför kopplingspedalen. Kolla att den fungerar.
av Anton02
Har inte AC i den, hur ser man om ventilen fungerar som den ska?
Användarvisningsbild
av lennarte
Den är vajerstyrd, och kan gå sönder så den inte öppnar. Ersätt den med ett rör och se om det fungerar då. Kan vara dålig cirkulation i själva elementet också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är heller inte speciellt ovanligt att värmepaket blir igengeggade med åren och får sämre flöde igenom sig, men sämre värme som resultat. Kan funka att spola igenom systemet ordentligt. Spolar gör man enklast genom att lossa slangarna som går in i kupén och använder trädgårdsslangen på "fullt ös". Är långt ifrån någon garanti att man kan få rent värmepaketet på det sättet, men då återstår bara ett byte av värmepaketet..... Vilket på 7/940 är ungefär lika kul som ett kopplingsbyte på en framhjulsdriven volvo...

Kass värmekran på ett eller annat sätt är väl dock mer vanligt än igensatt värmepaket...
av Anton02
Tack för alla tipsen, har beställt en värmekran som kommer bytas i helgen så då får jag se om man får upp någon värme, det jag har hört om värmekranarna är att dom kan vittra sönder med tiden då de endast är plast
av Ulf965
Värmen i 740 regleras både med värmeventilen och ett spjäll:
Värmeventilen ser du längst till vänster i nedre bilden.
Spjället reglerar hur mycket av luften som skall passera värmeelementet. Du ser det på den övre bilden som en cirkelsektor. Det är lite klurigt att få dit den extra vajern till spjället.
Känn efter på slangarna som går igenom torpeden till värmeelementet i motorrummet. Om det inte är någon temperaturskillnad kan det vara spjället som krånglar.
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (96.57 KiB) Visad 704 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Ulf965 skrev:Känn efter på slangarna som går igenom torpeden till värmeelementet i motorrummet. Om det inte är någon temperaturskillnad kan det vara spjället som krånglar.
Han skrev i första inlägga i tråden att en slang var varm ock en var kall.
av rd350
Var försiktig när du byter ventilen, reglerarmen är lätt att knäcka om man är våldsam när vajern ska dit. Lättare att få dit vajern om du även tar slangen ovanför ventilen.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]