Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Jag har försökt få tag i förstärkta kardanstödlagerhållare till mina förlängda S90 limousiner. De som finns
på reservdelsmarknaden är för veka. När man startar slår axeln upp och ner, så när man startar måste man "smyga" igång för att undvika detta.
Det är samma stödlagerhållare till alla i 700- 900 serien.
Har det inte varit motsatt problem på "vanliga" 7/900, alltså att dom är för hårda?? Då borde det finnas olika hårdhet att köpa kanske? Frågan är då om dom säljer olika typer, eller det är olika tillverkare?
Lucif3r skrev:Nja, att hållarna varit för hårda har jag aldrig hört, däremot att själva stödlagret varit det... Eller närmare sagt "gett vibrationer".
Det var det jag menade.... Men det är själva "bygeln" och ett extra starkt fäste som behövs.
Kan man inte då gå till en "modern" plåtslagare så skär (laser eller vatten) han ur en bit i tjockare material med den gamla som mall.
av RMn
Jag kanske har fel, men jag tror att det är gummit i hållaren, som håller lagret som är för vekt och ger med sig, så att man får pendling i axeln så den slår upp och ned. Tror att häftkraftstinna 940 turbobilar har samma problem. Har hört efter på reservdelsmarknaden, men ingen vet att någon har styvare gummi. En person på V-parts sade att jag kanske skulle prova att köpa volvo orginal, de trodde han kunde vara bättre.
av RMn
Kan nämna att på den riktigt långa Limousinen (6,2m) har jag dubbla stödlager/hållare ca 1,5m i sär. Det ena sitter i Volvo`s "standardprofil" medan den andra sitter skruvad på ett profiljärn. Stödlagerhållarna är identiska med alla som sitter på 700/900 modellerna.
Om det är själva gummit så vet jag att folk har förstärkt dom med någon typ av sikaflex, det ska tydligen förbättra dom väldigt mycket. Aldrig provat själv dock.

edit: här är ett exempel jag snabbt googlade fram https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=67962
Här är ett annat exempel, han verkar köra in någon typ av hårdare gummislang (jag har inte tittat noga på videon, bara bläddrat igenom den lite snabbt :P )
edit2: LOL, glömde ju länken till videon i fråga... https://www.youtube.com/watch?v=aFRBDTkGQko
Senast redigerad av 2 Lucif3r, redigerad totalt 0 gång.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]