Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Fortsätter med problemlösning..
Testade returen från btr och på tomgång vacuumslang ansluten kan det kommit ca 0,5 lit på 30 sek, svårt o säga exakt då det är 1,5 liters flaska.
Men när jag drar bort vacuumslangen o starta igen blev det nästan 1,5 liter på under minuten.
Tänker jag fel eller bör det inte komma mindre när slangen är bortkopplad?
Tänkte chansa på en från skrot men är lättare att hitta en vinstlott än en btr där..
En ny hamnar på tusenlappen så vill inte bara chansa ..
Bilen går märkligt och hoppar mellan 2-3 tusen varv när jag håller full gas obelastad..så misstänker att den inte får vad den ska..
Pumparna verkar gå osv.
Inga felkoder .
Inte stopp i kat heller för den är tom.
Aldrig hört att btr fastnat i öppet läge förr.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Utan vakuum flödar BTR'en "fullt", och flödar ännu mer vid övertryck. Ju större undertryck man har desto mindre flödar BTR'en. Det är så det ska vara.

edit: eller flödar är inte riktigt rätt ord, det är mer komplicerat än så. Men det blir mindre bränsle desto högre undertryck man har iaf - till en gräns, givetvis.
Användarvisningsbild
av lennarte
I tidernas begynnelse när jag började köra på etanol så ryckte jag vakuumslangen till BTR-en så den fick mer bränsle. Nu räckte det inte det så jag köpte en justerbar BTR så jag kunde höja trycket. Då "skrek" bränslepumpen "som en stucken gris". Då köpte jag en kraftigare pump. Funkade nästan, 745-an gick bra men trycket var i överkant (drygt 6 kg) på vad pumpen tål. Köpte då större spridare (Saabs röda turbo spridare) och har kört i flera år på 3,8 kg tryck. I våras började jag köra på bensin (tömde tanken på båten) då fick jag sänka trycket till 1,8 kg för att motorn skulle få rätt bränslemängd. Jag har kört på E85 sedan c:a 2003, först på farsan 144 -72 och sedan från c:a 2010 på 745-an
av Andreas12
Lucif3r skrev:Utan vakuum flödar BTR'en "fullt", och flödar ännu mer vid övertryck. Ju större undertryck man har desto mindre flödar BTR'en. Det är så det ska vara.

edit: eller flödar är inte riktigt rätt ord, det är mer komplicerat än så. Men det blir mindre bränsle desto högre undertryck man har iaf - till en gräns, givetvis.
Precis men då ska returen ge väldigt lite när man saknar Vacuum.
Min ger lika mycket eller mer i returen.
Så i min värld får jag för lite tryck till motorn ..
Antar den fastnat när bilen stått.
av Andreas12
lennarte skrev: tis 06 dec 2022, 08:04 I tidernas begynnelse när jag började köra på etanol så ryckte jag vakuumslangen till BTR-en så den fick mer bränsle. Nu räckte det inte det så jag köpte en justerbar BTR så jag kunde höja trycket. Då "skrek" bränslepumpen "som en stucken gris". Då köpte jag en kraftigare pump. Funkade nästan, 745-an gick bra men trycket var i överkant (drygt 6 kg) på vad pumpen tål. Köpte då större spridare (Saabs röda turbo spridare) och har kört i flera år på 3,8 kg tryck. I våras började jag köra på bensin (tömde tanken på båten) då fick jag sänka trycket till 1,8 kg för att motorn skulle få rätt bränslemängd. Jag har kört på E85 sedan c:a 2003, först på farsan 144 -72 och sedan från c:a 2010 på 745-an
Om jag fattat det rätt är det sämre med Ställbar för normalt bruk?
Var först inne på att köpa ställbar o komma undan billigare kanske men blev avrådd för att göra det.
Tusenlappen på en sån skitgrej är ju lite i överkant kan jag tycka.
av KalleJ
Volvo har ju justerbar BTR, bara justera med hammare :-D
Köp en mätare...
Användarvisningsbild
av lennarte
Har läst någonstans att om man lägger en 25-öring på "fjäder sidan" och trycker hela BTR-en i ett skruvstycke så ökar trycket några hg. Mätare är bra, då vet man vad man har, vad man hade och vad man kan få.... 😓 Bild på min mätare, tagen när jag sög ut bromsvätskan när den byttes sist. Mars 2020
IMG_20200325_102740-864x1152.jpg
IMG_20200325_102740-864x1152.jpg (200.38 KiB) Visad 1870 gånger
av TioTusenKRBil
Ställbar BTR i sig gör ingen skillnad. Tror inte det skulle bli sämre med vilken du än väljer. "Problemet" folk snackat om är väl om man byter progressiv och linjär bara sådär. Du kan rätt enkelt testa btr i b230 genom att skruva loss den och köra 3 bar genom den med kompressor. Det är väl runt där den ska ligga tror jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Utan vakuum 3 kg, med fullt vakuum (frisk motor på tomgång) 2,5 kg eller bar
av Andreas12
TioTusenKRBil skrev:Ställbar BTR i sig gör ingen skillnad. Tror inte det skulle bli sämre med vilken du än väljer. "Problemet" folk snackat om är väl om man byter progressiv och linjär bara sådär. Du kan rätt enkelt testa btr i b230 genom att skruva loss den och köra 3 bar genom den med kompressor. Det är väl runt där den ska ligga tror jag.
Provade med en btr från fungerande bil men ingen skillnad ..så utgår från att den är ok.
Eftersom det inte heller blir felkod på snål eller fet blandning så får jag nog tänka om.
Ger bra med sås ur returen så pumparna lär vara ok.
Provade annan tändmodul bränslebox lmm när jag ändå höll på.
Börjar misstänka att någon ljuddämpare stoppar upp det och det är därför den inte går o gasa fullt.
Katen är tom så den kan det inte vara.
Har aldrig varit med om en så envis bil i hela mitt liv..förstår att dom sista ägarna gav upp. :bored:

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]