Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zappafan
#1521737
The Daily driver hade ett ryck för sig i veckan :-/ , stannade av för att tanka halvvägs hem (3 mil) , startade upp for iväg halvdog på tomgången just vid start, sedan svänger ut på E4:an börjar gasa är det som den går på tre cylindrar vid belastning, tänker håller bränslepumpen på att ge upp eller nåt... gasar försiktigt vidare till normal marschfart, sen testar man att gasa som vanligt, allt funkar som det ska? har funkat efter det... (3 dagars pendling) några ide'er?

(Volvo 940 GL ,1994, 21000 mil )
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521873
Är där några felkoder? Om där är det så skriv upp och radera, och kolla igen om några dagar. Det kan ta flera mil innan där blir några, och det är inte alltid lampan tänds.
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1522168
Verkar vara så då man stänger av motorn (full temp) & står en kort stund (max några minuter) & startar upp igen går den upp i varv (2000 rpm) sen ner mot 1000 ibland dör helt eller går ner mot "normal" tomgång, verkar aldrig hända då den stått längre...kapade bort den här plåten (lossnat av rost=skrammel) som sitter runt nedre delen av grenröret men det ska väl inte ha nån betydelse tycker jag eller osar det för mycket värme på nån givare.....
IMG_2971.JPG
Add description
IMG_2971.JPG (223.68 KiB) Visad 1597 gånger
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1528633
Nu har det även börjat inträffa vid marchfart, uppför sig lite som en förgasarbil som accpumpen/bränsletillförsel blir brist på (eller antispinn..), gasar man sakta upp så tar det några sekunder så går den rent igen & kan gå så två dagar.... :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528673
Kan det vara vevhusventilationen som spökar och geggar igen spjällhuset? Eftersom du inte får felkoder är det ju inget elektriskt/elektroniskt fel eller insug/avgas läckage
Användarvisningsbild
av frasse4
#1528674
Kolla om BTR:en läcker bensin genom vacuumslangen rätt in i insuget.
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1610066
Måste vara nåt som inte gillar fukt, de ggr man tvättat så vill den gå orent då man kör ut från tvätthallen, kan det vara vevaxelgivaren som spökar, tycker den skulle ge upp helt till slut…som sagt kan gå flera veckor mellan gångerna (kör 60 mil/veckan…)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1610072
Om den reagerar på fukt, brukar det vara tändstift, tändkablar. Även fördelarlock och rotor slits. Det kan även komma in olja/oljedimma i fördelaren. Har du kollat om där är några felkoder? Det är bara felkoder som rör avgasreningen som tänder miljölampan. Du kan även kolla funktionen på en del delar med blinkdosan, t.ex vevaxelgivaren, tomgångs motorn m.m. Har du kollat på vevhus ventilationen? Där kan bli lite lustiga fel, just med tomgångsvarvet. Även spjällhuset kan "gegga" igen med tomgångsproblem som följd. Har du FD motorn tillkommer EGR och PulsAir som kan ställa till det, men då brukar det bli felkod på dom delarna. Denna sida verkar inte finnas kvar, annars är den perfekt för att läsa ut felkoder. Kanske admin kan hjälpa, dessa listor borde finnas i "huset"
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4Bb4rmGip4
Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]