Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vitablend
Tidigare var jag inne på att jag kanske hade fel grenrör då mitt främre avgasrör hänger ner för långt. Då fick jag tipset att se över motorkuddar och upphängning, men nu når jag gjort det så sitter avgaset ändå kvar på samma ställe.

Jag har dessutom skaffat avgasfästet mot växellådan, men det landar för långt ned så utan en extra extra lång bult går det inte att fästa upp det. Därför funderar jag nu på om det finns någon 749/940 modell med lite längre främre avgas som förra ägaren kan ha plockat dethär röret ifrån?
770889F8-1EAE-4426-BC66-01B18C1F9367.jpeg
770889F8-1EAE-4426-BC66-01B18C1F9367.jpeg (4.16 MiB) Visad 2715 gånger

Also, jag behöver också byta packning+fläns mot katalysatorn. Dom finns ju i olika storlekar, så det får väl bero på vad jag får för främre avgas om det måste bytas. Men passar alla packningar/flänsar mot katten eller kan det bli så att jag får ett främre avgas som inte passar mot katten?

Lång text men hoppas jag fick det någorlunda tydligt ändå.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan det skilja mellan 200, 300,700 och 900? Det är ju samma motor i dom.
Användarvisningsbild
av Vitablend
Någonting gör att främre avgas sitter för långt ner, det sticker ner för mycket under bilen och främre avgasfästet mot växellådan passar inte. Så något är det som är fel. Motor/växellåda-kuddarna är iaf nya nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan du kanske gå till någon reservdels butik och jämföra nya rör. Sista bilden du visade så tycker jag att det har en "skarpare" böj mot katen än på min. Kan du mäta längden på främre biten från underkant/bakkant på flänsen mot grenröret och ner till överkant på rören, efter böjen. Så ska jag mäta på min. Jag har Biltemas avgassystem och det sitter "som det ska".....
Användarvisningsbild
av Vitablend
Låter som en smart idé, om du orkar kolla så vore det super också. När jag mätte från under plattan i framkant och ned till rörkanten (direkt efter flänsen) så fick jag det till ganska exakt 112cm, och då mätte jag med måttband intill röret hela vägen och liksom följde rörets form i krökarna.
ED4F54EA-D8E7-48F3-9B6F-AEB17CC546FF.jpeg
ED4F54EA-D8E7-48F3-9B6F-AEB17CC546FF.jpeg (2.88 MiB) Visad 2656 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska kolla under dagen. Men det jag menade var från flänsen och rakt ner till underkant på rören vid böjen
Användarvisningsbild
av Vitablend
Avståndet rakt från flänsens (den mellan grenrör/främre avgas) bakre/undre kant och till främre kant på fästplattan för fjäder-avgasfästet på främre avgas är 30,5 cm.

Krångligt formulerat men…
Användarvisningsbild
av lennarte
Vet man hur det ser ut är det inga problem.... Hade glömt :x :nerd: ska kolla i morgon, har sågat och huggt ved idag. Har "rastat" svärfars lillebrors gamla Huskvarna 65. Arvegods, borde vara museieföremål. Denna modell tillverkades några år omkring 1965, sedan när det kom en ny modell så tillverkades denna modell (på licens) fram till omkring 1980 i gamla Jugoslavien under namnet Tomos. Tung, men stark som f-n. Satte på nytt svärd och kedja i våras och det var första gången jag använde den sedan dess, och någon hade givetvis någon gång i tiden spikat upp en fågelholk precis där jag sågade..... :nerd:
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]