Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lurifer
#1518159
God förmiddag, Volvoveteraner.

Sitter här helt förtvivlad i regnet med min vackra 940.
Hade oljeläckage, rengjorde oljefällan till vevhusventilationen, bytte packboxar och kamrem, va ju en massa olja överalllt va, så jag duschade ju av skiten rätt rejält.

Glömde minuskabeln till batteriet.

Rök som fan ur min Denso 100A generator, allt tvärdog.

Batteriet är fint. Samtliga säkringar intakta. Har en sprillans ny generator, allt fortfarande stendött.

Ska försöka mäta mig fram så gott jag kan. Har multimeter + Haynesbok med elschema.

Läst alla trådar som finns känns det som.

Vet att jag är korkad, min första bil. Snälla hjälp.
#1518177
Har du inte en blåst huvudsäkring någonstans..? De brukar sitta i en egen låda.
#1518182
Finns väl ingen huvudsäkring på Volvo 940? Ser ingen i elschemat heller. Men tack för svar.

Drog i och ur sladden till tändmodulen (Bosch MTR03) nu, fick igång lamporna i dörren och lamporna skiner upp i första läget när jag vrider om nyckeln, försöker jag starta bilen nu tvärdör allt igen.

Jag har mätt strömmen i alla tre sladdar till generatorn, ström överallt där i alla fall, rengjort jorden från batteriet också.

Förtydligar att det är en 940 kombi ltt SE.

Äre nåt relä eller nåt jag bör kika på?
#1518222
Det kan vara så att du har dålig kontakt på batteriet. Om du kortslutit så kan någon av batteripolerna "tappat kontakten" med batteriet. Plocka ur batteriet, spola (vatten, gärna varmt) och borsta rent ordentligt. Sätt det på laddning, gärna en modern laddare som talar om när batteriet är dåligt (en ringnyckel lyser rött). Borsta rent kabelskorna. Fetta in allt, gärna med vaselin, det står emot bra. Det är mycket möjligt att generatorn och även batteriet är kass men börja med detta.
#1518229
Batteriet mätte 12.33 V sist jag kollade, gjort rent bägge poler, ser fint ut insmort i vaselin, borstat rent kabelskorna och gått igenom de uppenbara jord-kontakter jag funnit. Får spänning överallt där jag mätt hittills.

Ska mäta motståndet i tändspolen imorrn.

Lär mig ju mycket i alla fall. Men träligt, tycker synd om min älskling <3
#1518443
Gjorde en grundlig rengöring och körde rekond på batteriet, blev ett jävla hallå i batteriet, så nu startar hon minsann - gu' så fint ho kurra för mä'!

Superglad!

Men en viktig fråga här nu för er elkunniga:

Vad kan hända om man kopplar in en generator vars - säg exempelvis - laddningsregulator är kortsluten? Kan man sabba en massa andra prylar?

Jag skulle vilja testa den gamla generatorn igen nu efter jag rengjort den. Såg att ström hade krypit inne i laddningsregulatorn men jag gjorde rent det med hembränt.

Stor risk med detta? Vore gött om jag kunde lämna tillbaks den nya generatorn.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]