Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
Tja!

Har en B230FT vars grenrör läcker riktigt illa. Letar grenrör som helst inte är gjorda i gjutjärn, skickar turbon på originalplats så man kan köra med t.ex. 19t utan att det ser alldeles för omgjort ut, och kostar runt 1000-3500kr.
Tittar man på nätet kan man köpa piratkopierade "gjutjärns"grejer för cirka 5000. Alla begagnade som inte kostar alldeles för mycket verkar ha sprickor nu efter tusentals värmecykler..
Trimsidorna säljer sjyssta grejer men man måste dra om olje och ev. vattenrören beroende på vilken turbo man då slänger på.
Vad kör ni med för grejer? Hur skulle ni lösa detta? Har själv inte ens en enfasmig/tig och så vitt jag vet är gjutjärnsgrenrör något av det svåraste att svetsa.
Kommer bes klaga om turbon sitter uppåt om man kör en 13 vid ev. regbes besked?
Hatar byråkrati..
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Med nåt annat än original grenrör så ska bilen underkännas vid besiktning, även om allt annat är original på motorn. Och har man inga höga effektmål så är ett original grenrör ett vettigt val.

Tänker man sig ett grenrör för toppmontering av turbo så river det ju med sig en hel del annat jobb. Tryckrör, downpipe, inloppsrör, olje/vattenledningar och eventuell anslutning för separat wastegate. Ett stag som håller upp turbon kan behövas, speciellt om man har en tung rackare. Sen tenderar ju även såna grenrör att spricka med tiden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hurvida bes. kommer klaga eller ej är rent lotteri... Vill dom så kan dom slå ner på ett sportluftsfilter. Hur du än gör så sitter ju turbon lätt synligt på rakställda motorer, så ett ikke-orginal grenrör kommer alltid synas.
Det är dock mer troligt än inte att dom inte slår ner på det, förutsatt att turbon osv är orginal och inget uppställt ladd eller liknande. Kommentera det kommer dom säkert göra, men inte slå ner på det.
Men, i slutändan är det fortfarande ett lotteri...

Att svetsa gjutjärn är svårt, ja. Dels för att det kräver så otroligt mycket värme, och dels för att det är så poröst att det mer troligt än inte kommer spricka lika fort igen. För att ha en suck att svetsa gjutjärn så är det tig eller pinne som gäller. tig är väl det "bästa", då dom svetsfogarna är så pass "mjuka" att risken för nya sprickor runt fogen minskar. Men dom flesta som hanterar en svets brukar hålla sig långt borta "delikata" gjutgärnsgrejor, såsom grenrör osv. :P
av TioTusenKRBil
Jo fått det förklarat för mig att det är ett tvådagarsjobb att svetsa grenröret. Först måste man värma det, sedan svetsa relativt fort, för att sedan låta det svalna successivt i ugn.
Förstår ju att bes inte gillar omgjorda grejer öht, men tänkte ändå att någon måste ha gjort ett icke gjutjärnsgrenrör som ser likadant ut som original för detta ändamål. DP/Tryckrör osv är inte svårt för mig att fixa, men att ändra t.ex. vatten och olja kan bli jobbigare beroende på hur man gör vid ev. återställning t. original.
Blir väl att damma marketplace i ett halvår efter ett originalgrenrör som inte kostar för mycket. Tills vidare får man vara nöjd med att motorn mår bra även fast läckaget låter illa.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Utan att gjuta är det i princip omöjligt att göra en kopia på original grenrör. Normala rördelar har för stor radie. Det närmaste är väl om man bygger en "limpa" men tror inte det finns såna färdiga att köpa. Men även en sån lösning flyttar turbon en bit.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte ens med "pie-cuts" kan man få i närheten av lika tight radie som orginal. Plus att.... Lägger man ner den tiden det tar att bygga ett grenrör är man bra "dum" om man bygger ett som i bästa fall är lika dåligt(flödesmässigt) som orginal :-D
"Limpa" är väl ett sätt, men det är svårt, om inte snudd på omöjligt, att få längden från varje cylinder hyffsat lika långa och få ut avgaserna i rätt riktning. Det sista man vill är att avgaserna börjar "Krocka" i grenröret. En turbomotor är mer kinkig för sånt än en sugmotor.

Om jag var i din sits hade jag helt enkelt letat efter det mesta diskreta grenrör som finns att köpa och "chansa" att bes inte bryr sig, eller ser mellan fingrarna när man förklarar *varför* man bytt(i det här fallet - "orginal är så dålig kvalitet att det spricker stup i kvarten").
Sen skulle jag leta reda på ett begagnat orginalgrenrör som inte spruckit(än) och lagt på hyllan, och kört eftermarknad ändå. Då kan man ju alltid antingen byta till orginal inför bes., eller tillbaka till orginal om det "skiter sig" hos bes.

Visst kan man leta reda på ett begagnat sprickfritt orginalgrenrör och köra med det året runt, men personligen känns det "dumt" när sprickor är så otroligt vanligt på dessa grenrör.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]