Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Köpte för en tid sedan en 745 GL som stått övergiven några år i byn. Rätt solid och fin i skick rent allmänt så en bil värd att rädda enligt mig. Den slutade plötsligt starta en dag och blev då ståendes.

Jag har konstaterat att den varken får gnista eller bränsle, frågan är varför. Den är alltså helt död, snurrar på starten men inget händer. Matar inte fram bensin och kommer ingen gnista från tändspole.

Provat följande:
-Kollat så kamrem står rätt
-Bytt tändmodul
-Bytt relät på glykolbehållaren
-Bytt impulsgivare svänghjul
-Bytt Fördelarlock och Rotor
-Bytt relät för bränsle/tändning innanför askkopp
-Kollat säkringar innanför askkopp
-Bytt tändspole(gamla funkar bra i annan bil)
-Extrajordat med startkabel från batteri till motorn samt chassi
-Bytt styrenheter, både den nedanför höger a-stolpe samt den under mätarhus
-Kollat så varvräknare hoppar när man vrider nyckel(och det gör den)
-Kopplat från mätarhus(läste nån tråd om en som sa sig ha kortis i det så det slog ut allt)
-Sist men inte minst Kollat felkoder.

Och ja, den ger faktiskt en felkod när man läser av för tändning: 2-2-4 vilket vad jag kan se står för motortempgivare till styrenhet.
Så fråga 1 är såklart, KAN den felkoden få bilen att bli helt utslagen? Verkar inte så när man söker runt i forum.

Och fråga 2: Hur går jag vidare?

Är ingen expert alls på fordonselektronik men vet att det finns massvis med kunskap här. Så jag efterlyser svar från ni som verkligen kan de här bilarna :)
Du kan inte bara ta ut felkoder i diagnostikboxen. Du kan även kolla om vissa delar fungerar, t.ex vevaxelgivare, spridare m.m.
Om tempgivaren inte fungerar blir motorn svårstartat, men går hyfsat när den går.
larseis skrev:Ska kolla det med diagnosboxen lennarte.

Eftersom den inte slår till bränslepump eller nånting när man vrider på tändning borde det väl inte va den där tempgivaren? Men lika bra att byta den med då det nu är fel på den.
När du slår på tändningen så startar båda bränslepumparna en kort stund (1-2 sek). Men, inte på alla. Jag har en 745 GLT 16V -88B och på den gör det inte det. Så det finns modeller som är annorlunda, har inte fått något svar om detta mer än "vissa gör det och vissa inte" . Huvudsaken är att pumparna startar när motorn går runt. Båda pumparna ska starta samtidigt. Det styrs av ECU som får signal från vevaxelgivaren och ger signal till bränsle reläet. Du kan testa om pumparna fungerar om du plockar bort askkoppen och facket ovanför, drar ut hela elcenttalen (lossa 2 vita hakar) och tar bort bränsle reläet (vitt rektangulärt). I sockeln under relät står det siffror, ta en kabelstump med skalade ändar och stick ner i stifthålen 30 och 87/2. Då ska båda pumparna starta. Huvudpumpen hörs tydligt, men tank pumpen är svårare ätt höra. Öppna tanklocket och håll örat mot. Hörs ännu bättre om du sticker ner en bit trädgårdsland i tanken och håller mot örat.
Tack för svar!

Testet med kabelstump i stifthålen har jag gjort. Gör man det går pumparna och det kommer fram bränsle till motorn.

Den beter sig precis som att vevaxelgivare inte fungerar men den är som sagt bytt till en ny och bör fungera(har ohm-mätt efter värden jag fått fram här på forumet och den ger ok värde)
Du kan kolla (genom diagnostik boxen) att den fungerar som den ska. Det ska även vara en signal mellan bränsleboxen och tändboxen. Har för mid att det går att kolla också med diagnostik boxen.
Dåså,

Vevaxelgivaren fungerar som den ska enligt diagnos. Funkade att kolla den genom diagnosuttaget i läge 6.

Däremot kan jag inte göra några funktionstest på bränslesidan dvs med testpinnen i läge 2. Händer inget när man trycker för att testa funktioner.

Nästa steg blir att byta den där givaren som ger felkod.
Sen behöver jag mer tips för att komma vidare.
larseis skrev:Däremot kan jag inte göra några funktionstest på bränslesidan dvs med testpinnen i läge 2. Händer inget när man trycker för att testa funktioner.
Kolla då kablar. Den bör gå direkt till bränsleboxen. Om den fungerar är det mycket lättare.
Har kollat kablar men inte hittat något avvikande.
Känns som att jag missar något. Om jag åtminstone kunde få gnista så jag kunde provstarta motorn. Oerhört frustrerande detta. Tändningslås kan inte ställa till det såhär va?

Ingen som känner igen beteendet?

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]