- tor 03 nov 2022, 20:14
Köpte för en tid sedan en 745 GL som stått övergiven några år i byn. Rätt solid och fin i skick rent allmänt så en bil värd att rädda enligt mig. Den slutade plötsligt starta en dag och blev då ståendes.
Jag har konstaterat att den varken får gnista eller bränsle, frågan är varför. Den är alltså helt död, snurrar på starten men inget händer. Matar inte fram bensin och kommer ingen gnista från tändspole.
Provat följande:
-Kollat så kamrem står rätt
-Bytt tändmodul
-Bytt relät på glykolbehållaren
-Bytt impulsgivare svänghjul
-Bytt Fördelarlock och Rotor
-Bytt relät för bränsle/tändning innanför askkopp
-Kollat säkringar innanför askkopp
-Bytt tändspole(gamla funkar bra i annan bil)
-Extrajordat med startkabel från batteri till motorn samt chassi
-Bytt styrenheter, både den nedanför höger a-stolpe samt den under mätarhus
-Kollat så varvräknare hoppar när man vrider nyckel(och det gör den)
-Kopplat från mätarhus(läste nån tråd om en som sa sig ha kortis i det så det slog ut allt)
-Sist men inte minst Kollat felkoder.
Och ja, den ger faktiskt en felkod när man läser av för tändning: 2-2-4 vilket vad jag kan se står för motortempgivare till styrenhet.
Så fråga 1 är såklart, KAN den felkoden få bilen att bli helt utslagen? Verkar inte så när man söker runt i forum.
Och fråga 2: Hur går jag vidare?
Är ingen expert alls på fordonselektronik men vet att det finns massvis med kunskap här. Så jag efterlyser svar från ni som verkligen kan de här bilarna :)
Jag har konstaterat att den varken får gnista eller bränsle, frågan är varför. Den är alltså helt död, snurrar på starten men inget händer. Matar inte fram bensin och kommer ingen gnista från tändspole.
Provat följande:
-Kollat så kamrem står rätt
-Bytt tändmodul
-Bytt relät på glykolbehållaren
-Bytt impulsgivare svänghjul
-Bytt Fördelarlock och Rotor
-Bytt relät för bränsle/tändning innanför askkopp
-Kollat säkringar innanför askkopp
-Bytt tändspole(gamla funkar bra i annan bil)
-Extrajordat med startkabel från batteri till motorn samt chassi
-Bytt styrenheter, både den nedanför höger a-stolpe samt den under mätarhus
-Kollat så varvräknare hoppar när man vrider nyckel(och det gör den)
-Kopplat från mätarhus(läste nån tråd om en som sa sig ha kortis i det så det slog ut allt)
-Sist men inte minst Kollat felkoder.
Och ja, den ger faktiskt en felkod när man läser av för tändning: 2-2-4 vilket vad jag kan se står för motortempgivare till styrenhet.
Så fråga 1 är såklart, KAN den felkoden få bilen att bli helt utslagen? Verkar inte så när man söker runt i forum.
Och fråga 2: Hur går jag vidare?
Är ingen expert alls på fordonselektronik men vet att det finns massvis med kunskap här. Så jag efterlyser svar från ni som verkligen kan de här bilarna :)