Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
Hej!

Hade tappat bort nycklarna i helgen och tog då extranyckeln vilket inte visade sig vara så smart. Det är nämligen så att den vart böjd tidigare och aldrig använd sedan dess. I alla fall, jag tänkte att det är väl bättre att räta ut den än att försöka använda den i böjt format, så jag tog en svetstång och klämde den "rak", vilket resulterade i några lodräta skåror från låstången. När jag försökte låsa upp bilen sedan så var det lite småtrögt och "raspigt".
Nu har jag hittat "riktiga" nyckeln och tidigare har den gått som smör att dra in/ut den ur låset i bilen, fast nu går det inte lika fint på förarsidans dörr. Går detta att fixa på något sätt? För att låsa (upp) nu så måste jag trycka nyckeln uppåt och ta i lite grann. Nyckeln vägrar också gå in ibland och man måste göra omtag liksom.
Om låscylindern är paj går det att fixa en ny som fungerar med samma nycklar?
Kan man flytta över cylindern från passagerardörren riskfritt på en 30 år gammal bil med centrallås?
Värt att nämna är att bagageluckans nyckelhål aldrig fungerat och enda sättet att få upp den är med centrallåset.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]