Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OscarSjoblad
#1516336
Någon som har nån aning om vad problemet kan vara då under tiden jag står på tomgång börjar den ryka väldigt mycket vitt och den lampan tänds. Svårt att tro att det är topplockspackningen då oljan såg ganska fin ut när jag bytte den senast då den fortfarande var likadan.
052C7175-5EAD-4106-9912-3B843DC3CDAD.jpeg
052C7175-5EAD-4106-9912-3B843DC3CDAD.jpeg (2.69 MiB) Visad 555 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1516344
Nu vet jag inte hur motorstörningslampa ser ut på "nyare" Volvo men denna bild visar bokstaven lilla Lambda, som är bokstav 11 i grekiska alfabetet. Den används som symbol för syresensorn (lambdasonden). Om det är så på denna bil också så finns felkoder att hämta.
Vit rök betyder vattenånga i avgaserna och har inget att göra med om det skulle vara vatten i oljan. Det bildas en massa kondens i avgasröret under nätterna som värms upp och förångas när du varmkör motorn. Det blir ibland så mycket att det rinner ut vatten ur avgasröret när du accelererar. Det är skillnad om det ryker vitt även när motorn är varm, kan det vara toppackningen. Men fortfarande har det inget att göra med motorolja. Det kan komma vatten i motoroljan men det är oftast kondens det också, men det kan bli ganska mycket om man bara kör korta sträckor på vintern. Det tar mycket längre tid att värma upp oljan än kylarvätskan på vintern, särskilt om man inte har plastskyddet under motorn på plats. Men visst kan det komma vatten i oljan vid trasig toppackningen, men det händer sällan och det blir fort "vispgrädde" av oljan.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]