Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sladdaren
Volvo 745 88a

Hej :-)

Alldrig gjort det förr på denna bil så.. men vad som föranledde det var att jag skulle byta ut kylaren till en NY
Och då lossar man ju 2 bultar på 2 fästen som håller fast kylaren på vardera sida (ovanpå) och sen följer det med 2 distanser till det. Gänghålen sitter ju inne i själva plasthöljet bakom kylaren

Det gick ju bra med 10ans nyckel på ena högra sidan men sen på vänstra sidan snurrar bara bulten moturs och medurs i en obromsad karusell.

Så det är väl nån mutter under som dom har punktsvetsat in som har lossnat och snurrar bara ? Eller nåt annat värre ?
Men får att komma åt den muttern bör jag nog ta bort grillen för det blir trångt annars

Jag ogillar att bryta sönder plast så vad jag sett som snabbast för det blev mörkt, är 2 clips som sitter och håller fast plastgrillen på plats med annat plasthölje där de gapade käkarna på klipsen är riktade uppåt. Jag försökte liksom nypa ihop dom med en polygrip och dra uppåt men jag kanske ska dra neråt, det var jäkligt trögt och slant och slirade med tången och vill inte knäcka plasten heller ?

Och kanske nåt fler clips eller plasttunga eller annat och tänka på ?

Helt enkelt hur tar jag bort plastgrillen steg för steg :-) Tacksam för all hjälp
Tror det fanns ingen sån tråd
av bönan
Problemet du har är nog att skruvarna till kylarfästena gängas fast i fästen som är gjutna i plasten i tvärbalken, det händer att de släpper.

Lossa grillen är lätt, du är rätt ute med de två clipsen/byglarna, nyp ihop dem och dra uppåt. Det ska inte behövas något verktyg, går för hand. När de är ur lirkar du försiktigt ut ovankanten av grillen ur spåren, när den är ur upptill lyfter du bara ur den ur de nedre fästena. Det ska inte behövas någon våld alls.
av Sladdaren
bönan skrev:Problemet du har är nog att skruvarna till kylarfästena gängas fast i fästen som är gjutna i plasten i tvärbalken, det händer att de släpper.

Lossa grillen är lätt, du är rätt ute med de två clipsen/byglarna, nyp ihop dem och dra uppåt. Det ska inte behövas något verktyg, går för hand. När de är ur lirkar du försiktigt ut ovankanten av grillen ur spåren, när den är ur upptill lyfter du bara ur den ur de nedre fästena. Det ska inte behövas någon våld alls.
robinb3rgsten skrev:Är väl bara 2 clips som ska tryckas ihop som klädnypor typ så ska de uppåt sen lyfter du bort grillen uppåt
robinb3rgsten skrev:Är väl bara 2 clips som ska tryckas ihop som klädnypor typ så ska de uppåt sen lyfter du bort grillen uppåt
Tack så mycket för de snabba svaren :-)

Får titta närmare i dagsljus hur klämmorna ser ut, men med handkraft är det ganska svårt tror jag att dra ut dom "byglarna". Om jag minns rätt så så är nederdelen av clipsen någotsånär lite eliptiska formade som ett U ihopklämt till en droppe
av Sladdaren
bönan skrev:Problemet du har är nog att skruvarna till kylarfästena gängas fast i fästen som är gjutna i plasten i tvärbalken, det händer att de släpper.

Hej

Jag körde fast iaf :-) Tog bort grillen fällde fram extraljusen och börja känna med handen under "kylarbeslag fästets bult" Och som jag kan se sen, finns det ingen mutter under eller låsning som lossnat. Det är helgjuten plast som putar ut där som en "fingerborg" under den invändiga gängan ovan plus att det kanske sitter sitter nåt annat i gängan som låser ?

Min första tanke var att jag tar en hylsnyckel och försöker få loss bulten samtidigt som jag tar en flatmejsel under skruvhuvudet och bänder / trycker uppåt och skruvar ur den samtidigt. Nä det funkade inte

Sen tänkte jag att om jag tar polygripen och kniper fast den runt bultskallen och lyfter medans jag skruvar ur "lefty lossy" så lossnar bulten. Nä det funkade inte

Sen tänkte jag att om jag försöker lyfta själva fästet underifrån genom att klämma in meslen att benda lodrätt medans jag skruvar ur bulten så lossnar den. Nä det funkar inte

Är inte speciellt insatt i hur jag får ur skruven ur denna inbyggda "gänghylsa" :-) Och har inte så bra vana ang det men tar gärna emot mer råd eller lösningen direkt hur jag gör nu
Kylaren sitter ännu fast i vänstra fästet, se bilder
Höger Sida kylarskruv.jpg
Höger Sida kylarskruv.jpg (775.58 KiB) Visad 806 gånger
Vänster Sida kylargänga.jpg
Vänster Sida kylargänga.jpg (613.24 KiB) Visad 806 gånger
av Sladdaren
Kollar runt lite och "fan är lös" kan man säga ang detta :-) Synd att det inte skapas fler trådar om sånt här men länka gärna om det finns info för sånt här är speciellt
Om inte annat kanske kolla lite på youtuben ang bultar som sitter i plast och snurrar runt som en karusell

Enligt mitt tycke är det här med "fastsnurrade rostade, ärgade bultar" bland dom svåraste och omständigaste uppgifter man kan göra på äldre bilar eller bilar generellt kanske speciellt om man inte har verktygen men iaf en vinkelslip och borr med borrar, och sen kanske en genomgående bult med mutter och feta brickor eller att man skaffar en helt ny plastfront, verkar nog billigast ifrån skroten (bildemonteringen) och minst omständigt ...kanske. Än värre när man inte har ett garage till hands utan man står ute

Man kan nog säga att det här var bland värre som kan hända när jag inte vet hur. Kylaren är paj så den ska bytas och går absolut inte användas för att förflytta bilen

Du har bult av stål, en mässinginvändig gänga som är gjuten i plasten, plus att du har själva "plastkåpan" för det. Du har tre material stål, mässing, plast

På andra bilden (där bulten snurrar) ser det ut som bulten har dragit sönder själva plastpluppen i centrum så ifall jag drar runt bulten så kanske jag kan se om den inre cirkeln av plasten snurrar
och kan ev trycka underifrån medans jag skruvar upp bulten

Av dom tips jag fått är detta nån form av hantverk att få till, dvs att kapa skallen av bulten (utan att helst skada fästet) och sen borra uppifrån och ner och kanske nerifrån och upp. Om jag har tur så kanske inte plasten spricker så jag får använda superlim. Ska kolla om det ingår nya fästen till nya kylaren

Ja det här var ju jävligt roligt. ALLA tips är välkomna hur man steg för steg går tillväga här att få ut denna bult och sätta ditt en ny :-)Jag kanske har helt fel.. detta går att lösa enkelt men hur ?
av Sladdaren
Okej tack, om du har handfasta råd hur jag då får lös dessa (på bästa sätt eller flera varianter att testa) vore ju det helt fenomenalt bra info men det är helt upp till dig ..mvh
av bönan
Sladdaren skrev:Okej tack, om du har handfasta råd hur jag då får lös dessa (på bästa sätt eller flera varianter att testa) vore ju det helt fenomenalt bra info men det är helt upp till dig ..mvh
Hej! Jag har inget superknep att ta till, men jag bifogar två bilder från en kasserad tvärbalk jag hade liggande på hyllan så ser du iaf hur det ser ut ovan- och underifrån. Som synes kommer man inte åt något underifrån.

Bild
Bild

De enda idéer jag har om gänorna släppt ur plasten är att det möjligen kan gå att få loss med en mutterknack, annars är det nog tyvärr bara våld som gäller för att få loss kylarfästet, och sen sen får du använda tex epoxylim och försöka återmontera gänginsatsen på så vis, alternativt byta till nya delar.

Skulle du behöva nya delar så är detta artikelnumren hos Volvo:
Tvärbalk: 3526754 (har ersatt tidigare artikelnr), 770 kr
Kylarfäste: 1276039, 69 kr
Användarvisningsbild
av Lucif3r
muttrar ingjutna i plast är f-n bland det dummaste någon någonsin kommit på... Det är ju samma skit med skenorna på sidorna till bakstötisen... Minsta lilla rost så börjar muttern snurra inne i plasten :mad:

Enda sättet att komma åt utan att förstöra fööör mycket är att kapa upp undersidan så muttern/hylsan blottas och kan hållas emot med ett verktyg. Sen ersätter man skiten med en riktig mutter som man alltid kan komma åt.
av Sladdaren
Iom att ena vänstra sidan av kylarfästet sitter fast med en roterande mutter som inte vill släppa.
Så gjorde jag så här.

Bredvid detta fäste har du 2 bultar och kanske fler för andra Volvo modeller
Man lossar dessa ifrån en plåt (inte plast) och sen kan du häva, lyfta och böja fästet uppåt ifrån ett grepp på plåtet så du kan få loss kylaren iom att fästet släpper ifrån kylaren och sen liksom drar du kylaren neråt och sen upp och ut.

Man kan även lossa bultarna lite lätt på andra sidan men de behöver inte dras ut för att få mer flexibilitet
Sen tar man en ny kylaren och ser till man hamnar rätt i gavlarnas fötter. Det går bra fast ena övre bygeln / fästet är fortfarande fastskruvat
Sen lyfter du igen på plåtet och för bygeln över den lilla kanten på nya kylaren och kanske daskar till lite med handen så den sitter bättre sen monterar du det andra
fästet som man fick lös

Nu finns en risk att plåten haft nån form av spänning på vänstra- sidan så centreringen av bulthålen inte kommer exakt rakt i förhållande till den lite för korta 2 bultarna plus att plåten kan lyftas något så man måste trycka ihop den lite. Jag tog en smalare skruvmejsel och bända bara åt det hållet som var bäst så jag kunde fästa ena bulten (bakre) mer centrerat i hålet och när den bulten sitter så kan du fästa andra bulten genom att benda lite med en smalare skruvmejsel

Nu sitter iaf nya kylaren till synes fast som ett "berg" i sina byglar och fötter som är inte lösa på nåt sätt

Jag kapade inget, borrade inget utan använde befintlig situation att ena fästet sitter fast med en bult som bara snurrar
Vet inte hur länge det håller

På samma sätt
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]