Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jockeee
Hej. När jag startar min 740 b230f 91ands modell så visar multimetern att generatorn laddar ca 11.55 volt och väckströmen den (lilla kabeln på generatorn) 0v och vad jag vet är att den ska visa ca 12v när bilen är igång , men om jag gasar tynger pedalen i botten och låter den gå på tomgång efter så börjar den ladda 14.20v på väckströmen så vad är problemet och batteri lampan lyser inte hlr fast jag har en fungerande lampa i mätartavlan. Hjälp!! Tack.
Användarvisningsbild
av frasse4
Lampan måste lysa för att starta generatorn. Som du skriver brukar man kunna få igång generatorn genom att rusa motorn. Se över den lilla kabeln mellan generatorn och laddlampan för kabelbrott.

Det sitter väl just en glödlampa i mätarhuset och inte en LED-lampa?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kollat så där är rätt lampa i instrumentet.
Allra enklast är, slå på tändningen. Är laddnings/batterilampan tänd eller släkt? Är den tänd så är det Ok fram till generatorn. Är den släkt, lossa den klena röda kabeln på laddningsregulatorn och håll den mot jord. Lyser den är det Ok fram till regulatorn. Lyser den inte är är felet innan regulatorn
Ofta är det kolen i generatorn som är slut, sitter i regulator som är lätt att byta.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]