av NärÄlgenÄrBlå - fre 07 okt 2022, 15:22
- fre 07 okt 2022, 15:22
#1514684
Hej,
Min trogna 744 GL B230F från -91 dog i mina händer på vägen till jobbet häromveckan.
Jag står vid trafikljuset och väntar på grönt ljus med motorn igång, helt plötsligt så går tomgången ner och motorn stänger av, som om jag vred av motorn från tändningen.
Flera startförsök görs utan framgång, bilen bogseras hem mindre än 1 km och man blev €100 fattigare.
Jag har undersökt följande:
1. Bensin kommer fram (tändstiften var blöta när undersökta).
2. Gnista finns vid stiften (jordat stift mot grenrör, samt testat med Lasers test lampor).
3. Bilen startar inte på startgas i luftintaget.
4. Vid upprepade startförsök så "puttrar" motorn till precis när jag slutar gnugga starten.
5. Kammen är nollad enligt nollmarkeringar.
6. Tändstift och tändkablar har bytts
7. Svänghjulsgivare mätt, och returnerar ~165 Ohm.
Lite bakgrund:
Några dagar innan bilen dog så hade den betett sig konstigt när den stod utomhus över natten (regn båda nätterna):
En morgon startar jag bilen, motorn "halvtänder", alltså den svarar knappt på gas och puttrar rätt illa. När den gått upp i temp så försvann problemet, efter jobbet så gick bilen normalt.
~1 dag innan, samma situation, bilen parkerad utomhus över natten i blött väder, bilen hackar och har sig, men nu går den INTE till sig när den blivit varm.
Domedagen, bilen startar helt normalt och jag kör någon kilometer och stannar vid ett trafikljus, där dör bilen.
Misstänker: Trasig/svag tändspole alternativt tändmodul.
Jag bor i Irland, som under större delen av året är rätt så blött och fuktigt.
Min trogna 744 GL B230F från -91 dog i mina händer på vägen till jobbet häromveckan.
Jag står vid trafikljuset och väntar på grönt ljus med motorn igång, helt plötsligt så går tomgången ner och motorn stänger av, som om jag vred av motorn från tändningen.
Flera startförsök görs utan framgång, bilen bogseras hem mindre än 1 km och man blev €100 fattigare.
Jag har undersökt följande:
1. Bensin kommer fram (tändstiften var blöta när undersökta).
2. Gnista finns vid stiften (jordat stift mot grenrör, samt testat med Lasers test lampor).
3. Bilen startar inte på startgas i luftintaget.
4. Vid upprepade startförsök så "puttrar" motorn till precis när jag slutar gnugga starten.
5. Kammen är nollad enligt nollmarkeringar.
6. Tändstift och tändkablar har bytts
7. Svänghjulsgivare mätt, och returnerar ~165 Ohm.
Lite bakgrund:
Några dagar innan bilen dog så hade den betett sig konstigt när den stod utomhus över natten (regn båda nätterna):
En morgon startar jag bilen, motorn "halvtänder", alltså den svarar knappt på gas och puttrar rätt illa. När den gått upp i temp så försvann problemet, efter jobbet så gick bilen normalt.
~1 dag innan, samma situation, bilen parkerad utomhus över natten i blött väder, bilen hackar och har sig, men nu går den INTE till sig när den blivit varm.
Domedagen, bilen startar helt normalt och jag kör någon kilometer och stannar vid ett trafikljus, där dör bilen.
Misstänker: Trasig/svag tändspole alternativt tändmodul.
Jag bor i Irland, som under större delen av året är rätt så blött och fuktigt.