Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Min trogna 744 GL B230F från -91 dog i mina händer på vägen till jobbet häromveckan.
Jag står vid trafikljuset och väntar på grönt ljus med motorn igång, helt plötsligt så går tomgången ner och motorn stänger av, som om jag vred av motorn från tändningen.

Flera startförsök görs utan framgång, bilen bogseras hem mindre än 1 km och man blev €100 fattigare.

Jag har undersökt följande:
1. Bensin kommer fram (tändstiften var blöta när undersökta).
2. Gnista finns vid stiften (jordat stift mot grenrör, samt testat med Lasers test lampor).
3. Bilen startar inte på startgas i luftintaget.
4. Vid upprepade startförsök så "puttrar" motorn till precis när jag slutar gnugga starten.
5. Kammen är nollad enligt nollmarkeringar.
6. Tändstift och tändkablar har bytts
7. Svänghjulsgivare mätt, och returnerar ~165 Ohm.

Lite bakgrund:

Några dagar innan bilen dog så hade den betett sig konstigt när den stod utomhus över natten (regn båda nätterna):

En morgon startar jag bilen, motorn "halvtänder", alltså den svarar knappt på gas och puttrar rätt illa. När den gått upp i temp så försvann problemet, efter jobbet så gick bilen normalt.

~1 dag innan, samma situation, bilen parkerad utomhus över natten i blött väder, bilen hackar och har sig, men nu går den INTE till sig när den blivit varm.

Domedagen, bilen startar helt normalt och jag kör någon kilometer och stannar vid ett trafikljus, där dör bilen.

Misstänker: Trasig/svag tändspole alternativt tändmodul.

Jag bor i Irland, som under större delen av året är rätt så blött och fuktigt.
Just tändspolen på dessa modeller (Bendix) med Rex tändsystem är känt för problem. Detta tändsystem satt även på 240 och 340 med samma (dåliga) resultat. Själva tändspolen är på dessa modeller ihopbyggd med tändförstärkaren (tänd modulen) men man kan köpa tändspolen "för sig". Osäker på om det går tvärt om....
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]