Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zappafan
Hade kört in på jobbet (6 mil) på morgonen, när jag sedan efter skiftet skulle hem går den bara runt på startmotorn i stort sett helt död provade 3 ggr började lukta bensin, tänkte det var nån givare eller nåt, hursomhelst bärgare tillbax till hemort, dom kollade upp felet = spricka i fördelardosa med fukt, grejen är jag bytte allt sånt för tre år sedan (ej original, men inte biltema heller) det regnade duktigt hela vägen in på morgonen men det ska väl inte vara några problem , frågan jag har är det vanligt fördelarlocken kukar ur?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ska sitta en gummilist mellan torpeden och huven. Är den trasig eller fattas rinner det vatten rakt ner på fördelarlocket. Ofta (tror det är original) sitter det ett plastskydd utanpå fördelarlocket som hindrar vatten att komma in. Men, om det kommit in vatten ändå är det väldigt svårt att få bort utan att plocka isär och göra rent ordentligt.
av TioTusenKRBil
Jättevanligt enligt begränsad erfarenhet där ALLA jag sett har kukat ur. Att självaste plastlocket som bara har ledningar till cylindrarna spricker är typ standard, likaså att plattan läcker som ett såll. Personligen renoverade jag plattan med fiberbrickor (12,5-23,5-1mm) och packbox (12,5-23,5-5mm) samt nya oringar (tjockare än de flesta "vanliga". *OBS kolla upp dimensionerna oklart om de stämmer 100%*
Känns det bättre att köra med renoverade originalgrejer (ta isär och rengör ordentligt, kan behövas lackas lite på locket för att förhindra att gnistan hoppar) än med kinaskräp. Nytt från bosch kostar mer än hela bilen så inte riktigt värt. Jag hade renoverat originalgrejerna och skickat på de istället om det finns kvar.
Användarvisningsbild
av lennarte
TioTusenKRBil skrev:Känns det bättre att köra med renoverade originalgrejer (ta isär och rengör ordentligt, kan behövas lackas lite på locket för att förhindra att gnistan hoppar) än med kinaskräp. Nytt från bosch kostar mer än hela bilen så inte riktigt värt. Jag hade renoverat originalgrejerna och skickat på de istället om det finns kvar.
Just fördelarlocken verkar vara ett ständigt problem på detta forum. Kanske större här än på bilarna.....Det fanns dåliga fördelarlock i omlopp för nu ganska många år sedan då en tillverkare hade problem. Det ironiska i detta var att alla större säljare av bilreservdelar sålde dessa dåliga föedelarlock. Även Volvo original fördelarlockl var dåliga. Jag köpte ett på AD-Center, kunde inte lämna tillbaka det då (lördag eftermiddage) så jag köpte ett på Biltema. Det har suttit där i c:a 10 år nu. När jag skulle lämna tillbaka det jag köpte på AD-Center trodde dom mig inte, jag fick dom att hämta en multimeter och ohmmäta stiften så dom själv konstaterade att där var ingen kontakt mellan stiften på insidan ochhålet där du sticker i tändkabeln. En tid senare frågade jag dom om detta och då "erkände" dom att det varit problem med deras fördelarlock och det var bara ett fabrikat och som jag fattade det bara det locket till Volvos bakmonterade fördelare. Och som sagt, även Volvo original var det samma fel på. Kommer inte ihåg märket på dom felande, men det var ett känt stort tyskt fabrikat. Dock var det inte Bosch så ingen kan säga att Volvo bara säljer Bosch elreservdelar.
Användarvisningsbild
av frasse4
Sist jag köpte ett nyt bosch så betalade jag runt 50 EUR på skandix.de så det är inte så mycket dyrare.
Användarvisningsbild
av Zappafan
Så här skrev dom på Folkraceshoppen - "Vi säljer numera bara BOSCH då vi har dålig erfarenhet av andra märken." tror det blev Boschlock som hamnade där nu (med tanke på priset)
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]