Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej.
Hur är motorerna på 960/S90 när de har passerat 20.000 mil? Funderar på en automatare.

Vad har dessa motorer för livslängd, förutsatt att de skötts som de skall?
Vanliga fel?
Topplockspackning byte?
Något speciellt att tänka på?
Användarvisningsbild
av frasse4
Haft en som gått 30.000 mil men gick väldigt fint. Drog en del olja, men skulle tro pga igensatt vevhusventilation. Tyvärr dog den då kamremmen hoppade
av bönan
Min har gått 33500 mil med regelbunden men ej överdriven service. Allt enligt Volvos rekommendationer för mil eller tidsintervaller. Fullstämplad servicebok sen ny.

Enda haveri jag haft har varit då luftmassemätaren gav sig. Absolut klockren motor så länge den sköts. Viss oljeförbrukning är att betrakta som normalt. Har renoverat vevhusventilationen, återstår att se om det minskar oljeförbrukningen. Får i regel fylla på ungefär en liter olja mellan bytena som då sker var 1500 mil.
av DBS
Tack för tipsen! Jag måste ha tänkt på någon annan motor, för jag hade fått för mig att de har problem med topp och ventiler. Vet inte vad jag fått det ifrån. Men detta var goda nyheter! :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej enda typfelet på dessa var att tidiga motorer -91 till -93 hade för klena kamremmar så volvo fick korta intervallet till 4500 mil . Senare användes en bredare rem i två steg så att intervallet ökade.
Användarvisningsbild
av V9097
frasse4 skrev:Nej enda typfelet på dessa var att tidiga motorer -91 till -93 hade för klena kamremmar så volvo fick korta intervallet till 4500 mil Bild. Senare användes en bredare rem i två steg så att intervallet ökade.
Kan man montera den bredare remmen på dessa tidiga årsmodeller och därmed öka intervallet?
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja fast man åker nog på att byta både spännare, löphjul, kamdrev och drevet på vevaxeln. Jag tror också att man gick över från mekanisk till hydraulisk remspännare någon gång under produktionsåren.
av rd350
Mycket trevlig motor! Tål dock inte att gå varma ( håll koll på kylarens slanganslutningar så de ej är spruckna!) då händer det att toppackningen går, oftast mellan femans o sexans cylindrar. Ska gå på bra helsyntetolja och mår bra av ny kylvätska för att förhindra korrosion i kylkanaler/topp. Samma hydraliska spännare på samtliga årsmodeller, den samma som på 850.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]