Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1514473
Hej

För min del är de inte avbrutna men börjar bli rostiga, ärgade mm, Länk:

https://www.kgtrimning.org/tillbehor/sk ... pb606.html

Säkert diskutterats på olika sätt att få lös dem på de friska orostade delarna av pinnskruven
Det är ju ändå bara smala M6 bultar så att använda sk "grispitt" eller borra hål i mitten med torxurdragning samt svetsa dit en en mutter kanske funkar fin fint eller mindre bra ?

Min fråga är hur man gör på andra sätt förutom ovan nämnda, dvs uteslut hur man gör ovan...

Jag är mer inne på hur man förbereder bulten att skruva ut den på bästa sätt utan gängor för 2 muttrar och sen hur man metodiskt på bästa sätt skruvar ut den. Utgå ifrån att pinnbulten sitter fast något eller rätt så hårt

1. Är det bra att spruta på tex rostlösande medel inkl krypolja av bästa sort och låta det verka ev 24 timmar och spruta på mer hur ofta ?

2. och hur länge ska man ev värma på det på aluminiumblock och hur varmt med tex en butangas brännare dremel ? Länk:
https://www.clasohlson.com/se/Gasbr%C3% ... r411385000

3. Skruva ut en skruv som inte vill ge med sig med "normal" dragkraft - slå ett slag med en hammare på skruven, "backa" sedan skruven ytterst ytterst lite innan du lossar skruven åt "rätt" håll. ?

4. Skruva ut pinnbulten sakta sakta ut den några få drag för att sen backa (hur mycket) och sen fortsätta sakta skruva ut den några gängor och sen backa osv systematiskt och sen ev spruta på mer "antikärv medel" emellan dessa moment ?

5. Använda specialverktyg för dessa bultar och hur bra är dom och i vilken turordning kan de användas beroden på stabilitet, moment och grepvändlighet ev förutom en polygrip eller annat ?

Länk : https://antram.se/produkt-kategori/verk ... tsverktyg/

6. Andra sätt?

Min fråga riktar sig till den ädla genomtänka korrekta konsten och metoden att på absolut bästa sätt genomföra en utdragning av denna pinnbult mfl troligen på samma sätt som har liknande (smalare) dimensioner och sitter i aluminium

Under villkoret att man har ett tillräckligt utstick av den avbrutna pinnbulten på ett par cm (som är av i stort sätt friskt material) samt med förutsättningarna att man inte redan brutit av mera så det finns knappt nåt som sticker ut
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]