Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lehto
Hejsan.

Har en bekant som har en 760 gle 1985 som stått länge på en gård med sådär lagom mycket mossa på den.
Han körde den en tur i våras men idag när vi skulle starta den så gick den bara typ 2-3s sedan dog den, rörde man gasen det minsta så dog den också direkt...

Jag som äger en 944 reagerade direkt när jag vred om nyckeln att jag inte hörde någon pump överhuvudtaget, men samtidigt om pumpen inte går hur kan den starta å gå i 2-3sekunder innan den dör? Någon form av soppa borde den ju få då, och vi gjorde många start försök. :P
Blev även förvånad då första starta försöket så hoppade den igång direkt, kändes knappt som om startmotorn hann gå runt.
Vi kollade säkringen till pumpen i tanken och den var hel, även bränslerelät verkade helt de var liv i den iaf.

Så frågor till er som har/haft en 760 av äldre årsmodell:
Är det som på 740 att det är två stycken pumpar? En under förardörren och en i tanken? Eller är det annorlunda på V6an
Vad kan man få för symptom om bara en av pumparna är trasiga? Har bara haft 940 som enbart har en pump i tanken.
Tips på grejer som man kan kolla, för det känns soppa relaterat iom att den går igång korta stunder...

Tacksam för alla tips och idéer
Mvh
Jobbade en del med dessa (framför allt 4-cyl.) på -70 och -80-talet (även Mercedes 6 och 8 cyl. motorer) och kommer ihåg att dom (K-Jetronic) var mycket känsliga för tjyvluft. Det sitter en skiva i blänslefördelaren som lyfter när motorn suger in luft. Är det då läck på bälgen eller något annat på insuget så lyfter inte skivan och motorn får inte något bränsle. Jag tror att alla 740 hade 2 pumpar, men är inte säker. Har lite gamla böcker och elscheman kvar till äldre 740/760 så ska kolla lite under dagen om ingen annan vet mer
av Lehto
lennarte skrev: sön 25 sep 2022, 08:01 Jobbade en del med dessa (framför allt 4-cyl.) på -70 och -80-talet (även Mercedes 6 och 8 cyl. motorer) och kommer ihåg att dom (K-Jetronic) var mycket känsliga för tjyvluft. Det sitter en skiva i blänslefördelaren som lyfter när motorn suger in luft. Är det då läck på bälgen eller något annat på insuget så lyfter inte skivan och motorn får inte något bränsle. Jag tror att alla 740 hade 2 pumpar, men är inte säker. Har lite gamla böcker och elscheman kvar till äldre 740/760 så ska kolla lite under dagen om ingen annan vet mer
1000 tack Lennart, kolla gärna då de kunde va intressant att veta om de sitter en eller två pumpar i dessa. Är som sagt en 760gle av årsmodell 1985.

Brönslefördelaren är det den där runda saken med en slang till varje insprutare? Vi var också lite inne på den.

Sen sitter de ju även en styrtrycksventil som är kopplad till den där bränslefördelaren, är de vanligt att den pajar? Vart/vad är styrtrycksventilen kopplad?

Mvh
Nyare system har bara ett tryck, samma i hela systemet. K-Jet. har 2 olika, ett systemtryck som pumpen levererar och bestäms av en regulator och ett styrtryck i i bränslefördelaren och det är skillnaden mellan dom som bestämmer bränslemänden. K står för Kontinuerlig, d.v.s när motorn går sprutar det hela tiden i spridarna (på modernare system är ju spridarna elektriskt styrda). Där är 2 bränslepumpar, båda går alltid när motorn är igång. På många modeller går pumparna några sek. när du slår på tändningen, men det finns undantag. Dock är jag (nästan) 100 på att dom ska gå på K-Jetronic. Tankpumpen ska du höra om du öppnar tanklocket och sätter örat mot påfyllningen. E.v sticka ner en bit trädgårdsslang och hålla mot örat. Tankpumpen är till för att huvudpumpen ha dålig sugförmåga och när det är under ¼ tank så orkar den inte suga själv. Är det mer än ½ tank så brukar det funka utan tankpumpen. Så, se till att båda pumparna går med tändning på eller när du kör på starten. Och kolla ordentligt på gummibälgen och slangar på och omkring insuget.
Här är en bild på hur det ser ut, även lite text.
IMG_20220925_174241_edit_543632233349856.jpg
IMG_20220925_174241_edit_543632233349856.jpg (2.54 MiB) Visad 1064 gånger

Lehto skrev: Sen sitter de ju även en styrtrycksventil som är kopplad till den där bränslefördelaren, är de vanligt att den pajar? Vart/vad är styrtrycksventilen kopplad?

Mvh
Styrtrycksventilen justerar bränsletrycket (och på så vis mängden bränsle som sprutas in i motorn) efter motorn temperatur. Det sitter en bimetallfjäder som värms upp av motorblocket.
Om du skulle behöva en ny huvudpump, tänk på att det inte är samma pump på E och F motorer. Även om dom ser likadana ut och passar. E motorn (K-jetronic utan katalysator) ska ha ett högre tryck (5 kg) mot F motorns (LH-Jetronic med katalysator) 3 kg. På 760 fanns även en Turbo motor (ET Motronic utan katalysator), som hade ett 3-dje insprutningssystem som är ett system finns kvar än idag dock vet jag inte vad är pump på denna.
lennarte skrev: tis 27 sep 2022, 08:07 Om du skulle behöva en ny huvudpump, tänk på att det inte är samma pump på E och F motorer. Även om dom ser likadana ut och passar. E motorn (K-jetronic utan katalysator) ska ha ett högre tryck (5 kg) mot F motorns (LH-Jetronic med katalysator) 3 kg. På 760 fanns även en Turbo motor (ET Motronic utan katalysator), som hade ett 3-dje insprutningssystem som är ett system finns kvar än idag dock vet jag inte vad är pump på denna.
Tack för info, huvudpump är den i tanken va? 5kg vad motsvarar det i bar? Dem flesta specificerar tryck i bar har jag sett.
T.ex denna sägs ska passa till regnr och den har tryck på 6.5 bar https://www.trodo.se/branslepump-esen-skv-02skv008

Men du är helt säker på att det är 2st pumpar? För tittar jag i volvos egna kataloger 740/760 1985-1987:
https://weblisher.textalk.se/gcp/20160128-018/
Så hittar jag bara en pump på sidan 316. Tittar man sedan på avsnittet om bränsletillförsel på sidan 320-323 så finns där ingen bränslepump?
Det är tankens utformning och huvudpumpens (under golvet, under förarsätet) svaga sugförmåga som gör att det krävs en liten pump (0,2 kg/bar) som sitter ihop med tankarmarturen i tanken (se bilden jag skickat). 5,6 kg/bar säger inte så mycket, liter/min säger mer. Pumparna för alla dom "andra" modellerna som passar Volvo har ett lägre tryck/kapacitet än dom som är för just modeller med K-Jetronic. Men som ersättning och för att få igång bilen så funkar det.
Jag kör (inte just nu dock) min 745-a på etanol (drar c:a 30% mer). I början körde jag med original pump och spridare. Körde då på c:a 6 kg/bar men efter ett tag (den började "skrika på hjälp" ), bytte då till Biltemas "044" pump och det funkade bättre. Den passar dock inte direkt utan fick "bygga om" lite. Senare bytte jag till större spridare och kör nu på c:a 2,5 kg/bar och kunde säkert använda original pump
Så står det inte att pumpen är till just för modeller med K-Jetronic får man vara försiktig. Denna pump har jag.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036928
Du behöver monterings"kittet" också.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]