Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PeterHE71
Håller på med grabbens epa
Volvo 740 -89 och denna symbol har börjat lysa.
Finns ingen bruksanvisning och har kollat igenom Haynes,
DSC_0054~2.JPG
DSC_0054~2.JPG (449.61 KiB) Visad 579 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Joo, det är för ABS. Jag har en -88B (det är en tidig -89-a) Är där ABS på den?? Eller är det något annat som gör att lampan lyser? Vill du ha den till att fungera? Annars plocka bort den lampan i instrumentet. Tror inte det besiktningen bryr sig om det funkar eller ej på en traktor.
Jag har jobbat en del med med ABS-en på min då den inte fungerade när jag fick den för c:a 15 år sedan. Dock har den funkat perfekt dom senast typ 8 åren
av PeterHE71
Jo jag hissade upp den och skulle kolla hur den såg under och snurrade på kardan och kontrollera lagret, hissade ner och då jag skulle backa ur garaget så börjar den lysa.
Det finns väl ingen obd på den så får felsöka manuellt.
av bönan
Finns väl inte så mycket som kan krångla. Kransar/givare fram eller givaren bak, men funkar hastighetsmätaren är det troligen inte bak. Kan vara reläet eller säkringen i reläet, sitter under rattstången.
Användarvisningsbild
av lennarte
PeterHE71 skrev:Det finns väl ingen obd på den så får felsöka manuellt.
Det finns inbyggt i ABS-en men inte i "Diagnostik boxen" . I alla fall inte på min, men finns på senare modeller. En kontrollfunktion finns i själva varningslampan. Slå på tändningen så ska lampan tändas, då funkar ström till komponenterna. Starta motorn, är lampan släkt fungerar" mjukvaran". Tänds lampan när du börjat köra, är felet i givare, kransar och liknande.
Min hastighet mätare fungerade hela tiden när ABS-en inte fungerade, trots den bruna kabeln var sönderärgad i kontaktstycket till givaren på bakaxeln. I Haynes rephandbok från 1988 för 740 och 760 (inte diesel och 16V motorn) med en extra del för just nyheterna som kom då finns ett felsökningsschema för ABS-en, det är borttaget i senare versioner. Jag kan fota och lägga in det om du behöver det. Men börja med att titta på kontaktstycket på bakaxeln, öppna det och gör rent och smöj in det. Kolla också på kabeln så den inte ligger/har legat mot och skavt någonstans
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]