Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av waldo
Hej.

Har ett väldigt skummt fel på bilen.

Sätter jag i ett LH (vitt) relä så går pumpen på bilen men då öppnar inte spridarna för att det blir förmodligen för lite tryck.

Sätter jag i det rediga mekansika (grönt) så går inte pumparna alls i bilen. får ingen ström fram till pumpen/pumparna.

vad kan det vara för fel som gör detta.

Är väldigt tacksam för alla tänkbara svar till detta.

740GLE 87

MVH Johan.
Senast redigerad av 2 waldo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av #27
Jag har för mig att de sitter ett relä till spridarna på kylvätskebehållaren men är inte säker..
Användarvisningsbild
av lilleman
det stämmer att reläet sitter vid expansionskärlet och lödningarna i detta brukar ge upp men det går att plocka av plastkåpan och lödda om lödpunkterna eller köpa ett nytt mvh/roger
Användarvisningsbild
av waldo
lilleman skrev:det stämmer att reläet sitter vid expansionskärlet och lödningarna i detta brukar ge upp men det går att plocka av plastkåpan och lödda om lödpunkterna eller köpa ett nytt mvh/roger
Okej det roliga är att det inte finns någotr sådant i bilen. Det är helrenoverad och när jag började riva det så satt det inget där.

Var går det och vart är det kopplat till?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Vad har du för motor i bilen?...är tämligen övertygad om att du har en B230E och eftersom detta är ett mekaniskt styrt bränslesystem så finns det inget spridarrelä på expansionskärlet...detta finns på B230F bla som är ett elektroniskt styrt bränslesystem.

Är tämligen vanligt att folk gör just detta misstag med spridarrelä och inte inser skillnaderna mellan dessa system (B230E och B230F)!

Prova och bygla och tvångsköra pumpen genom pumprelät mellan kontakterna 30 å 87 med hjälp av en strömkabel med varsitt flatstift i ändarna.
Funkar pumparna då så är troligen ditt relä kasst...inte helt ovanligt på dessa snurror ;)
Användarvisningsbild
av waldo
Halmstad-Tompa skrev:Vad har du för motor i bilen?...är tämligen övertygad om att du har en B230E och eftersom detta är ett mekaniskt styrt bränslesystem så finns det inget spridarrelä på expansionskärlet...detta finns på B230F bla som är ett elektroniskt styrt bränslesystem.

Är tämligen vanligt att folk gör just detta misstag med spridarrelä och inte inser skillnaderna mellan dessa system (B230E och B230F)!

Prova och bygla och tvångsköra pumpen genom pumprelät mellan kontakterna 30 å 87 med hjälp av en strömkabel med varsitt flatstift i ändarna.
Funkar pumparna då så är troligen ditt relä kasst...inte helt ovanligt på dessa snurror ;)
Japp en 230E och jag har inte sett något spridarrelä.
var inne och köpte relät (pränslepumps) på volvo igår så det är sprillans nytt.
Men fick tippset att kollla så att jag har gnista för finns inte det så ska tydligen inte pumpen gå. Men varför vet jag inte.
Någon som har en aning ?
OM jag nu bryggar det så undrar jag om förpumpen går med ?
Har även bytt båda pumparna men ajg får fram samma ljud i pumpen under bilen som med den gammla pumpen. OCh det är när jag har det vita relät i (LH).
Börjar bli trött på bil fan nu.
MVH Johan
Användarvisningsbild
av waldo
Nu var jag ute och kollade och jag har ingen spänning till tändspolen.
Kan det vara tändmodulen eller hallgivaren som spökar i bilen ?
Användarvisningsbild
av waldo
Ja nu har jag provat med att brygga relät och fåt pumpen att gå.
Men då misständerbilen och skjuter loss langen imellan kalstartsventilen och insuget.

Jag har gnista och ström fram till stift 15 på tändspolen och likaså på 1-.

Har bytt tändmodul och tändspole.

Jag har ingen ström igenom relät och till det stiftet som måste ha ström för att pumpen ska gå igång. Sätter jag en kabel imellan där få går pumpen igång.

Varför miständer bilen och vad kan det vara för fel.

Motorn har varit ur och mycket är bytt inne i motorn. (lager mm)
Så det är ganska mycket att skriva om vad som är gjort och inte med bilen.

Volvo 740 GLE B230E 87 Mekansisktinsprut.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Släng bort det vita relät! Du ska ha ett grönt om du har E-motor. Helt olika funktion, och stiften sitter inte lika.
Användarvisningsbild
av waldo
Sparkz skrev:Släng bort det vita relät! Du ska ha ett grönt om du har E-motor. Helt olika funktion, och stiften sitter inte lika.
Skrev att jag provade med det vita och då fick jag pumpen att gå men jag vet att det inte är det rätta.
Det sitter ett grön i den nu så det är ingen fara.
Men det är mitt minsa problem just nu. det är de att den misständer/baktänder och skickar en låga igenom slangen imellan kalstartventilen och insuget.

Varför gör den det.????

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]