Det mesta går ju att få att fungera. Det är inga märkvärda skillnader mellan alla olika hus mer än kontaktstyckena.
Temp.mätaren finns i 2 varianter; en med komponenter på kretsfolien, och en med komponenterna i själva mätaren, det betyder bara att själva mätaren måste vara rätt för folien i fråga.
Hastighetsmätaren finns också i 2 utförande, en för 12 impulser/varv och en för 48 impulser/varv.
Tankmätaren har jag inte sett några skillnader på.
Klockan skiljer ju i den mån hur man ställer den, om det är mekaniskt via "pinne" eller digitalt med externa knappar brevid ratten.
Alla signaler in i mätarhuset är ju dock domsamma oavsett modell(med undantag hastighet, som då finns som antingen 12 eller 48 impulser).
Jag tror senare årsmodellshus har en extra hastighets
utgång från huset också, för att lättare kunna koppla till ecc och farthållare. Tidigare modeller vill jag minnas hade en ful extern förgrening där bakom istället för utgångar direkt på huset. Utgången är f.ö. 12 impulser/varv, oavsett vilken bakaxel/hastighetsmätare man har, en trend som hängde med ända in på S/V70
Folien i sig är ju inget magiskt... Den kan likaväl ersättas med en hög kablar och fortfarande fungera lika bra som innan om det är så. Det mest avancerade med folien är "säkringen". Det är inte för intet 7/940-mätare är relativt populära att använda i custombyggen, eftersom att dom egentligen är helt fristående.
.
frasse4 skrev:Jag var själv på jakt efter ett mätarhus till min 850 Turbo och då passar bara mätarhus från en turbo -94 och -95. Från -96 tas hastighet från ABS. Men det dök upp ett efter några månader.
Det är ju inga konstigheter att koppla om hastighetssignalen så den tas från ABS'en på äldre 850is också

Bokstavligen 2 kablar
Husen äldre än 99 är "dumma" och analoga, dom känner bara av en square-wave signal och flyttar mätarnålen baserad på frekvensen. Precis som 7/900-serien gör

Enda skillnaden är att det sitter en MCU med lite ADC magi mellan hastighetssignalen och mätarnålen på 85x70, medans 7/900 är 100% analoga hela vägen från bakaxeln till nålspetsen.
Faktum är att dom flesta signaler är så lika att det går alldeles utmärkt att montera ett S/V70 hus i en 740 eller 940 och ha allt förutom färddatorn fungerandes(om vi bortser från dom fysiska problemen med att montera ett x70 hus i en 740, dvs). Färddatorn kräver lite information från styrboxen som "givetvis" 7/940 saknar.
99 blev ju dock hastighetssignalen att gå via CAN-BUS, så dom husen är ju lite svårare att få att fungera... Knappast omöjligt, men betydligt mer komplicerat...