Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1511883
Vad är det för gänga på temp.givaren till temp.mätaren på 740? Det verkar vara samma på alla. Någon som vet ohmtalen på tankgivaren? Ska montera externa mätare, får inte tag på mätarhus till min kära 745-a. Så det ska bli 3, kanske 4 externa mätare för vatten temp, oljetryck, tankmätare och e.v olje temp. Kanske även voltmätare, vi får se. Ska börja med vattentemp ock oljetryck, det är nog viktigast. Bensinen mäter jag sedan några år med en vägmätare i mobiltelefon. Vattenmätare och oljetryck försvann förra sommaren. Fjugesta vill ha 5000 kr för att fixa mätarhuset..... :-(
#1512283
Kopparfolien är trasig vid varningslamporna, därför ville han inte ha den i utbyte. Han kunde skicka renoverade lösa mätare till mig, eller om jag skickar ett mätarhus med en hel folie så skulle det inte bli så dyrt. Problemet är att det inte finns så många kvar, det gäller årsmodell -89 till -91 (även då -88B). Bensinmätaren klarar jag mig utan, har kört med en mobiltelefon i 7-8 år nu. Men det är oljetryck och tempmätare i första hand jag vill ha tills hastighetsmätaren går sönder, det är "bara" tripp och vägmätare som stannat ännu.
Tänkte mig en "övergång" mellan ⅛" gasgänga och vad det nu är för gänga i topplocket. Oljetrycksmätare är ju "standardgrejer". Har man då en adapter för oljetryck är det ju lätt med oljetemperatur också. Så har man lite koll på motortemperaturen. Får se hur det går
#1512311
Ja man får nog lägga en bevakning, mätarhus till Volvos har ju en tendens att ändras mellan årsmodeller. Jag var själv på jakt efter ett mätarhus till min 850 Turbo och då passar bara mätarhus från en turbo -94 och -95. Från -96 tas hastighet från ABS. Men det dök upp ett efter några månader.
#1512330
Det mesta går ju att få att fungera. Det är inga märkvärda skillnader mellan alla olika hus mer än kontaktstyckena.
Temp.mätaren finns i 2 varianter; en med komponenter på kretsfolien, och en med komponenterna i själva mätaren, det betyder bara att själva mätaren måste vara rätt för folien i fråga.
Hastighetsmätaren finns också i 2 utförande, en för 12 impulser/varv och en för 48 impulser/varv.
Tankmätaren har jag inte sett några skillnader på.
Klockan skiljer ju i den mån hur man ställer den, om det är mekaniskt via "pinne" eller digitalt med externa knappar brevid ratten.

Alla signaler in i mätarhuset är ju dock domsamma oavsett modell(med undantag hastighet, som då finns som antingen 12 eller 48 impulser).
Jag tror senare årsmodellshus har en extra hastighetsutgång från huset också, för att lättare kunna koppla till ecc och farthållare. Tidigare modeller vill jag minnas hade en ful extern förgrening där bakom istället för utgångar direkt på huset. Utgången är f.ö. 12 impulser/varv, oavsett vilken bakaxel/hastighetsmätare man har, en trend som hängde med ända in på S/V70 :P

Folien i sig är ju inget magiskt... Den kan likaväl ersättas med en hög kablar och fortfarande fungera lika bra som innan om det är så. Det mest avancerade med folien är "säkringen". Det är inte för intet 7/940-mätare är relativt populära att använda i custombyggen, eftersom att dom egentligen är helt fristående.

.
frasse4 skrev:Jag var själv på jakt efter ett mätarhus till min 850 Turbo och då passar bara mätarhus från en turbo -94 och -95. Från -96 tas hastighet från ABS. Men det dök upp ett efter några månader.
Det är ju inga konstigheter att koppla om hastighetssignalen så den tas från ABS'en på äldre 850is också :-) Bokstavligen 2 kablar :-D
Husen äldre än 99 är "dumma" och analoga, dom känner bara av en square-wave signal och flyttar mätarnålen baserad på frekvensen. Precis som 7/900-serien gör :P Enda skillnaden är att det sitter en MCU med lite ADC magi mellan hastighetssignalen och mätarnålen på 85x70, medans 7/900 är 100% analoga hela vägen från bakaxeln till nålspetsen. :-)

Faktum är att dom flesta signaler är så lika att det går alldeles utmärkt att montera ett S/V70 hus i en 740 eller 940 och ha allt förutom färddatorn fungerandes(om vi bortser från dom fysiska problemen med att montera ett x70 hus i en 740, dvs). Färddatorn kräver lite information från styrboxen som "givetvis" 7/940 saknar.

99 blev ju dock hastighetssignalen att gå via CAN-BUS, så dom husen är ju lite svårare att få att fungera... Knappast omöjligt, men betydligt mer komplicerat...
#1512338
Ska man ha ett som passar utan problem är det -88B till -90 som gäller. -91 kom det samma som i 940 och det passar inte "fysiskt". -88 och äldre är det då 12 pulser/varv och då vissa kontaktstycken på bakstycket på mätarhuset. Så då "känns" det bättre att sätta några "eftermarknads" mätare, så kanske det "dyker upp" rätt mätarhus med tiden.
På Tradera fanns 2 st, ett till -88 och äldre (200 kr) och ett ej komplett för 985 kr.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]