Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå!

940 GL-91

Hastighetsmätaren och trippen lägger av efter en stunds körning. Testade att byta givaren i bakaxeln men det förändrade ingenting. Funderar på om kontaktstycket är kasst, och hur kollar jag det för att vara säker på att felet är där?

Mvh Stefan
Det är ganska vanligt att själva mätarhuset krånglar. Kondensatorer och folien brukar "ge sig" med åren, även kontaktstycket på bakaxeln brukar ärga sönder. Dock är det väldigt sällan givaren på bakaxeln är felet. Har du ABS på bilen? Om den i så fall fungerar är felet i mätarhuset.
Om du tar bort kontaktstycket på bakaxeln så ska du mäta 600 till 900 ohm mellan stiften på givaren. Kolla då ordentligt på stiften i kontaktstycket och på kablarna där i, har för mig du kan ta isär det. Är det Ok där kan du mäta framme på kontaktstycket på baksidan mätarhuset, på kablarna som kommer från bakaxeln. Ska vara ungefär samma ohmtal där. Kabeln delas någonstans (vet ej var) till bränsleboxen. Skulle där inte vara signal dit ska det generera en felkod. Har du kollat om där är det?
StefanNkpg skrev:Men, ska jag inte även kolla inne i den lilla svarta boxen som sitter i skuffen? Det är ju dit kabeln ifrån bakaxeln går in.
Visst, kan du bara öppna den så..... Jag öppnade den på min 745-a för att byta kabeln, det hade ärgat sönder i kontaktstycket. Det tog större delen av den dagen :-( :mad:
StefanNkpg skrev:Aj då, hoppas det går lättare för mig. Måste bilen vara igång när jag möter?
Nej, det är ohm du ska mäta. Inte ens kontaktstycket får vara på, förutom om du mäter i dosan vid innerskärmen. Men då får du inte ha kablarna fram mot mätarhuset kopplade. Det du mäter måste vara bortkopplad från övrig el

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]