Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en Volvo 940 ltt -96 som jag precis har monterat ett fekzen trim chip i och en ställbar wg-klocka.

Innan jag fick chippet så ”ryckte” bilen när jag gasade fullt med 0,7-0,8 bar ladd, men nu när jag har monterat ett bränsle chip från fekzen så gör den exakt samma sak. Som att den inte får bränsle typ.
Blev som sagt igen skillnad med chippet då den ”rycker” lika mycket som med original chip.

Och bilen har blivit svårstartad också.
Bränslepumpen vill inte alltid gå igång när jag startar tändningen. Jag måste hålla på prova starta bilen flera gånger innan den startar, men när den startar så går den hur bra som helst på tomgång och när jag kör normalt, men vid gaspådrag så ”rycker” den.

Vad kan vara fel? Gör chippet att den blir svårstartad eller börjar bränslepumpsrelät ge upp?
Eller börjar bränslepumpen ge upp och inte orkar ge bränsle när jag gasar fullt?

Tack för svar!
Det är ju bra om motorn går helt "kanon" innan man börjar ändra på den. Annars vet man ju inte om det är fel på ändringarna eller övriga original delar. Felkoder?? Du kanske behöver högre bränsletryck? Större spridare?. Vad jag förstått är det ofta läck på luften mellan turbo och insuget som spökar.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]