Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svenor
Hej, Har en -97'a som helt plötsligt inte startar. Felsöker och den startar om jag sprutar in startgas i en vacuumslang på insuget. Så det verkar vara bränsleproblem med andra ord.
Bytt bränslerelät men det hjälpte inte. Kollat säkringarna och alla är hela. Dock märkte jag att det är strömlöst på säkring 12 då jag har tändningen på.
Sedan hittade jag en ensam säkringshållare vid batteriet som också var strömlös. Där satt en 3amp säkring.

Kan bilen gått in i något slags startspärrsläge eller what's going on? Fattar verkligen inte varför det är strömlöst på dessa två säkringsplatser. Har jämfört med min andra 940 och där har jag ju ström på bägge dessa
Tips?
/Sven
Användarvisningsbild
av lennarte
940 har väl också radioavstörnings reläet som satt på alla 700 modellerna. På 700 styr det om spridarna får spänning eller ej. På 740 sitter det på expansionskärlet till kylaren. Nyare 740 har 2 st lika reläer där, då kan du byta relä och se om det funkar. Det andra är till de elektriska kylfläkten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
svenor skrev:Den går. Hur vet man om man har startspärr?
Alla 96 och nyare har startspärr. Det syns på nyckeln då den är rejält mycket tjockare än dom äldre.
Exakt hur startspärren fungerar på 940 vet jag dock inte, men jag skulle tro att det är samma typ av system som 85x70 96-98, dvs att den stänger av bränslepumpen vid startförsök.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]