Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har köpt en volvo 940 som hade gått 23000 mil och som hade stått för det mesta. När den väl gått så gick den fram och tillbaks till Coop

Ibland startar den på ca 6-9 varv på startmotorn, ibland 3 varv och ibland 5 varv, det varierar hit och dit, spelar ingen roll om motorn är varm eller kall.
Sen hoppar tomgången mellan 500 och 800 varv konstant.

Har bytt ut alla vakuumslangar, insugspackningen tycker jag ser nybytt ut
Har bytt tändstift och tändkablar.
Kamremmen är inte bytt sedan 2015 men ser rätt fräsch ut.

Låter dethär som ett problem med tändningen eller var borde jag fortsätta leta, vill inte hålla på och köpa nya grejer i onödan.

Motorn är en b230fb med 130hk utan turbo.
Lyser motorstörnings lampan? Kolla också så den lyser med tändning på, så den inte är bortkopplad. Kamremmen ska bytas vart 5-te år oavsett mil. Nu händer det inget med motorn om den går av, men man får gå hem :x :-o
Temperaturgivaren kan fela om det är startsvårigheter, motorn får ingen "choke" då. Vandrande tomgång kan vara en del olika saker, men börja i "rätt" ände, kolla felkoder och att lampan fungerar/lyser/inte lyser
Om det varit fel på den hade det varit felkod. Du kan kolla tomgångsmotorn och gasspjällskontakten m.m också via diagnostikboxen. Men kolla även (plocka isär och tvätta) spjällhuset. E.v slipa med fint slippapper slitkanter. Just injusteringen av gasspjäll kan ha stor betydelse på tomgången.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Hej, har rengjort spjällhuset och tomgångsmotorn nu, det låg en liten skvätt olja I spjällhuset och tomgångsmotorn var rejält sotig. Även ställt in justerskruven till spjället.
Problemet med att den brukade vara trögstartaf är borta.
Tomgången är fortfarande rätt så oroligt när den är kall men helt okej när den är varm, ganska stadigt på ca 6-700 varv men hoppar ibland ner till 500 eller upp till 900. Och det känns som att hela bilen vibrerar, och växelspaken vibrerar rätt mycket också när tomgången vandrar.
Vad kan jag mer prova göra?
Byta bränsletrycksregulator. En trasig btr kan ge konstig tomgång om du har en liten läcka i membranet. Ta av vakuumslangen och se om det kommer bensin eller luktar bensin i hålet där slangen satt, gör det det så är det läge att byta.

Och så klart det vanliga, kolla att alla slangar är hela och täta och att den inte tar tjuvluft, dvs att insugspackningarna är hela och täta

lennarte skrev: tis 30 aug 2022, 17:41 Om det varit fel på den hade det varit felkod. Du kan kolla tomgångsmotorn och gasspjällskontakten m.m också via diagnostikboxen. Men kolla även (plocka isär och tvätta) spjällhuset. E.v slipa med fint slippapper slitkanter. Just injusteringen av gasspjäll kan ha stor betydelse på tomgången.
Min tempgivare var dålig utan felkod.
Visar den bara fel värde fattar inte styrsystemet att den är kass.
Hade ryckig gång varierande tomgång, 1 gång per månad typ kunde lambdalampan tändas.
Insugs packning var skrot, tempgivare skrot , sen hade någon stulit säkringen från pumpen i tanken, säkringen gjorde att den sluta gå ryckigt.
Allt detta o enda felkod som kom ibland var att lambdavärdet inte stämde när lampan tändes..
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]