Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1509730
Hej, jag har haft detta extremt irriterande problem de senaste 2~ veckorna där tomgången hoppar från ca 600 rpm till 1000 rpm i en konstant takt, när jag trycker på gasen försöker det att stabilisera sig lite men ändå fortsätter det.
(Här är en vid som visar det https://imgur.com/n3dr9J2 )

Vad som också troligen är ett symptom på detta är att när jag bara kör runt och trycker på gasen lite för att accelerera så går den hastigt till 10,5-11 AFR (den är också väldigt långsam att gå tillbaka till stoich värde) och när jag ger den halv gas så att den laddar ca 0.2-0.5 bar så börjar den hesitera/dra och AFR sjunker till 9-9,8.
Det konstiga är att AFR'en är bra vid full acceleration typ vid ungefär 11,5-12 så nästan bara vid halvlast som den går som skräp.

Den här bilen brukade köra som en dröm precis innan dessa 2 veckor, men sedan började den plötsligt hesitera och ville plötsligt inte starta, men jag insåg snart att det bara var jag som var en idiot eftersom den hade slut på bränsle (min bränslemätare fungerar inte).
men efter jag fyllde den så började den bete sig så här :(.

Motorn har modifierats och byggts om, listan över modifieringar går så här:
TD04HL-19T turbo med ny intercooler och nya slangar.
Fullständigt 3-tums decat-avgasrör
Nya Bosch 968-spridaren med motståndet kortslutet.
Ny 3-tums LMM, ny lambda och nästan alla sensorer är utbytta.
Walbro 255lph in-tankpump med nya filter.
Och med chip som stödjer detta.
Nästan alla vakuumslangar har bytts ut.
Alla packningar/tätningar har bytts ut.
osv.
#1509766
Vad säger felkoderna?? Lyser motorstyrningslampan??
Ofta är det läck någonstans när tomgången konstrar. Har du kompression i alla cylindrar. Det är svårt att sia när motorn är ändrad.
#1510081
lennarte skrev: tis 23 aug 2022, 16:16 Vad säger felkoderna?? Lyser motorstyrningslampan??
Ofta är det läck någonstans när tomgången konstrar. Har du kompression i alla cylindrar. Det är svårt att sia när motorn är ändrad.
Skulle själv tro att det skulle kunna vara nån slags läckage men har ingen aning vart då jag bytt alla vakuumslangar och nästan hela insugssystemet är nytt.

Ibland kan motorlampan lysa och då kommer 113 och sen 322(tror denna är pga 3"lmmen)
Har mätt kompressionen flera gånger, senaste nån dag sen och värdena var som detta:
Cyl#1: 10.6 bar
Cyl#2: 10.6 bar
Cyl#3: 10.1 bar
Cyl#4: 10.7 bar
#1510193
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.


3-2-2 = Luftmassemätare
Villkor:
Om varvtalet varit över 2100 rpm och motortemperaturen överstigit 60°C ska renbränning ske när tändningen slås av. Om inte spänningen överstiger 2 V på stift 7 sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning på ledningen mellan LH #8 och stift 4 på luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika körbarhetsproblem på grund av nedsmutsad tråd i luftmassmätaren
.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]