- tis 23 aug 2022, 10:01
Hej, jag har haft detta extremt irriterande problem de senaste 2~ veckorna där tomgången hoppar från ca 600 rpm till 1000 rpm i en konstant takt, när jag trycker på gasen försöker det att stabilisera sig lite men ändå fortsätter det.
(Här är en vid som visar det https://imgur.com/n3dr9J2 )
Vad som också troligen är ett symptom på detta är att när jag bara kör runt och trycker på gasen lite för att accelerera så går den hastigt till 10,5-11 AFR (den är också väldigt långsam att gå tillbaka till stoich värde) och när jag ger den halv gas så att den laddar ca 0.2-0.5 bar så börjar den hesitera/dra och AFR sjunker till 9-9,8.
Det konstiga är att AFR'en är bra vid full acceleration typ vid ungefär 11,5-12 så nästan bara vid halvlast som den går som skräp.
Den här bilen brukade köra som en dröm precis innan dessa 2 veckor, men sedan började den plötsligt hesitera och ville plötsligt inte starta, men jag insåg snart att det bara var jag som var en idiot eftersom den hade slut på bränsle (min bränslemätare fungerar inte).
men efter jag fyllde den så började den bete sig så här :(.
Motorn har modifierats och byggts om, listan över modifieringar går så här:
TD04HL-19T turbo med ny intercooler och nya slangar.
Fullständigt 3-tums decat-avgasrör
Nya Bosch 968-spridaren med motståndet kortslutet.
Ny 3-tums LMM, ny lambda och nästan alla sensorer är utbytta.
Walbro 255lph in-tankpump med nya filter.
Och med chip som stödjer detta.
Nästan alla vakuumslangar har bytts ut.
Alla packningar/tätningar har bytts ut.
osv.
(Här är en vid som visar det https://imgur.com/n3dr9J2 )
Vad som också troligen är ett symptom på detta är att när jag bara kör runt och trycker på gasen lite för att accelerera så går den hastigt till 10,5-11 AFR (den är också väldigt långsam att gå tillbaka till stoich värde) och när jag ger den halv gas så att den laddar ca 0.2-0.5 bar så börjar den hesitera/dra och AFR sjunker till 9-9,8.
Det konstiga är att AFR'en är bra vid full acceleration typ vid ungefär 11,5-12 så nästan bara vid halvlast som den går som skräp.
Den här bilen brukade köra som en dröm precis innan dessa 2 veckor, men sedan började den plötsligt hesitera och ville plötsligt inte starta, men jag insåg snart att det bara var jag som var en idiot eftersom den hade slut på bränsle (min bränslemätare fungerar inte).
men efter jag fyllde den så började den bete sig så här :(.
Motorn har modifierats och byggts om, listan över modifieringar går så här:
TD04HL-19T turbo med ny intercooler och nya slangar.
Fullständigt 3-tums decat-avgasrör
Nya Bosch 968-spridaren med motståndet kortslutet.
Ny 3-tums LMM, ny lambda och nästan alla sensorer är utbytta.
Walbro 255lph in-tankpump med nya filter.
Och med chip som stödjer detta.
Nästan alla vakuumslangar har bytts ut.
Alla packningar/tätningar har bytts ut.
osv.