Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Fick följande värden på min 960 -97 på besiktningen:
CO2500: 0.5 (0.3)
CO: 0.2 (0.5)
Lambda: 1.04 (0.96-1.04)
HC: 180 (200)

Har en avgasläcka i anslutningen mellan kat och mellandämparen, kan den orsaka detta? Bakre lambdasonden sitter ju direkt framför läckan, om det kan spöka. Får felkod på katalysatoreffektivitet (eftermarknads). Men siffrorna kan väl inte förklaras av dålig kat, lambdavärdet tyder väl på att den går lite för fett, det var iaf vad besiktningsmannen sa? Ska man leta läckor vid grenrören typ? Märker dock inget där. Bilen är nyservad med olja, filter och stift.
Spridare klurade jag också på, eventuellt om det är dålig gnista på någon cylinder? Man märker någon liten misständning emellanåt. Stiften är som sagt nya original men tändspolarna är från -97.
Hur länge sedan bytte du stiften ? Kan ju vara intressant å ta ur dem å kolla ev färgavvikelser mellan dem. Är bränslefiltret färskt ? Isåfall kan du ju "dopa" bränslet med en liter lacknafta till full tank, upprepa ev två tankar i rad. Det rensar upp spridarna.
Stiften är nya Volvo original som gått ca 15 mil innan besiktningen. De gamla såg sotiga/oljiga ut. Tog faktiskt bild. Noterade dock ingen olja i tändstiftsbrunnarna när jag bytte stift, däremot är det mycket oljeklet kring spjällhuset som verkar komma ur insuget. Gissar att insuget ser ganska styggt ut invändigt, kan det vara problem med vevhusventilationen trots att det inte är övertryck när man öppnar locket med motorn igång? Lätt sug med motorn på tomgång. Jag brukar få fylla på ca 1 liter olja per 1000 mil.

Bild
Gamla stiften hade gjort nästan 6000 mil vilket är intervallen, långpendling till största delen. På senare tid slutade jag använda bilen som bruksbil så då har det blivit lite mer kortare turer.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]