Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Hur är kolkanistern inkopplad och hur funkar den egentligen? När öppnar ventilen, har elektrisk ventil vilket vad jag förstått inte alla har. Själva kanistern har nämliger gått sönder så det kan suga in luft den vägen. Den är ju kopplad till bensintanken, men känner ingen bensinlukt
Användarvisningsbild
av Erik Å
Skulle själv vilja ha ett "kopplingsschema" över slangarna på V70
Men i princip går avluftningen från tanken alltid genom kolpulvret i kanistern ut till omvärlden. På så sätt fångas avdunstande kolväten i kolet. Sen när man kör så vädras kolpulvret med friskluft som sugs baklänges genom kanistern via slangen till insuget och förbränns i motorn.
MEN på tomgång och vid motorbroms så skulle denna luftmängd ställa till problem därför har man magnetventilen som stänger just i dessa lägen. Och när man kör så antar jag att det finns en strypventil någonstans som gör att mängden "luftläckage" blir hanterbar för motorn och dessutom hindrar att man får vakuum i tanken. Eller kanske strömningsmotståndet i slangar och kanister sköter detta med automatik? :-)
Det borde gå att hitta en principskiss någonstans, lösningen är ju i princip lika på alla bilmärken.

här kanske, dock med två magnetventiler
Användarvisningsbild
av lennarte
Har märkt att på våran nya Subaru "pyser" det när jag öppnar tanklocket, kommer inte ihåg att det gjorde det på Passaten.
Mitt problem är att jag i flera år haft problem med att jag får felkod 2-3-2. Inte alltid men den kommer då och då trots jag under åren bytt allt vad gäller packningar, slangar och liknande. Verkar som det är beroende på körsättet. Kör jag riktigt lungt och försiktigt kan det gå en vecka eller 2 innan felkoden kommer. Kör jag "aggressivt" kommer den fortare. Jag har ingen "miljölampa" i min bil (årsmodell -88B), jo, den flnns där men är inte inkopplad (ingen kabel till kontaktstycket) så jag kollar felkoder numera efter varje körning. Sedan jag kapade och pluggade slangen mellan kanistern och insuget har det inte varit någon felkod. Kör sedan i april på E10 och det skiljer nästan 2 dl bensin/mil om jag kör med eller utan felkod. Vad tror ni om mina funderingar om kanistern? Måste den vara helt tät för att fungera? Eller är detta ännu ett "blindspår" i min felsökning?
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]