Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adam90040
Hej!

Har en 940 från -96 med en SRS lampa som inte slocknar. De började efter att jag skulle felsökte tutan, jag tog av och kopplade loss airbagen. Medans den var av så hade jag tändingen på några gånger. Sen stoppar jag tilbaka airbagen och joohoo tutan funkar men SRS lampan slocknar inte efter jag har startat motorn. Lite dumt egentligen men det är lätt att vara efterklok.

Nu är jag rädd att den inte går igenom besiktningen om några månader och vill släcka lampan. Efter att ha letat runt så hittar jag ingen OBD2 läsare som supportar 940. Verkar nästan som att man bara kan använda volvos egna läsare vilket jag inte kan få tag på.

Någon som vet om man kan åka till volvo och få en släckt eller om man kan göra de billigare själv? Tackar i förväg för all hjälp jag kan få.
Bilagor
volvo orginal felkodsläsare..PNG
volvo orginal felkodsläsare..PNG (245.25 KiB) Visad 1346 gånger
av Mullemech
Exakt detta har jag jobbat med på min 940 från 96, gjorde exakt samma sak när jag skulle felsöka min tuta, jag tog dock bort ratten på samma gång och knäckte klockfjädern.

Den går INTE igenom besiktningen med en SRS-lampa som lyser.

Om din fjäder är intakt kan du ringa till Bilia och fråga om de kan nolla, för krävs ju att de har rätt utrustning. Har för mig att jag läste om någon annan som nollade sin för 2000kr.

Eftersom jag tycker att det är ovärt att betala för någon som tycker på en knapp så löste jag det själv, och bor du i Göteborgsområdet så kan jag nolla den, om klockfjädern är hel dvs, annars behövs ju det fixas.
Användarvisningsbild
av adam90040
Tack så mycket för hjälpen, bor tyvär inte nära göteborg. Jag tog bara bort airbagen men inte hela ratten, så systemet borde funka som vanlig om jag lyckas nolla det. Ska försöka med länken Lennart skickade.
av Mullemech
Testa gärna, lika bra att du har en till senare, tyvärr är det så att just SRSen går på k-lina via ECUn om jag förstått det rätt.
För att få ut de koderna behöver du en obd 2-läsare.
Även om du får ut koden via blinkningar så går den inte att nolla.

Jag ge dig rätt info och läsare på måndag då jag inte är hemma nu i helgen. Jag tror att själva läsaren kostade 300kr typ, sen behöver man vol-fcr via datorn för att läsa av och nolla.
av Mullemech
Exakt det Lucif3r säger, han var en av de som hjälpte mig här på forumet när min 940 krånglade.

När du söker på dessa obd2-läsare så är det inte säkert att det står någonting alls om volvo, men det viktiga med den är att den har just kkl409.1, finns att köpa billigt.
Hittar du inte programmet så kan du kontakta mig här så kan jag hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Det är en VAG kabel :-D
Kan jag då "läsa av" och nolla SRS på dessa Volvo med min VAG felkodsläsare. Köptes till vår förra bil (VW Passat 1,8T -04)??? Den inköptes omkring 2008
20220710_082711.jpg
20220710_082711.jpg (2.21 MiB) Visad 1167 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, det kan du inte. Programvaran(vol-fcr, förkortning av volvo fault code reader) är volvo 96-98 specifik. Det är bara kabeln som är en VAG kabel som, troligen av ren slump, fungerar tillsammans med volvos modifierade KWP-2000 protokoll.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]