Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ScaniaShades
Har bytt lamellerna på min AW71L till en 940 men vid demontering så ramlade momentomvandlaren ur och en massa olja rann ut, Hur mycket olja ska det vara i momentomvandlaren??
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du har tömt omvandlaren så ska du fylla växellådan med för lådan rekommenderad mängd. Om man byter oljan i lådan genom att tappa ut det gamla och fylla på ny så får du inte ut oljan i omvandlaren utan du får byta flera gånger för att få ren olja i. Idag byter man oftast genom att "köra ut" oljan genom typ oljkylaren och hälla på ny samtidigt. Då byter du oljan i hela lådan
av ScaniaShades
Så jag kan bara montera tillbaka omvandlaren( har inte tömt den helt på olja) och sen bara tömma i mägden växellådan kräver sen är de klart?
Användarvisningsbild
av lennarte
Förr i tiden på -50 och -60 talet (var främst amerikanska bilar då) då satt en avtappningsplugg i convertern också. Så då stämde det med oljemängden i specarna. Tror tidiga Volvo automat (Amazon) hade det också. Har för mig (det är ju länge sedan) att det är flera axlar som är mellan convertern och växellådan och en av dom driver oljepumpen, så oljetrycket i växellådan kommer ganska omgående. Nu jobbade jag inte med bilar på -50-talet (såå gammal är jag inte) men när jag började på en verkstad 1967 så fanns det ganska många amerikanska bilar i trafik, Ford Fairline och Dodge Dart (Plymouth Valiant) var ganska vanliga bland sommargästerna från Småland och Stockholm. Ofta då med rak 6:a och automat. När jag började på Esso Bilverkstad i Halmstad (1976l var det ganska vanligt med automat i Saab 99 LE och Volvo 142 GL. Även VW 13 - 1600 hade automat, en konstig variant utan kopplingspedal men med växelspak (3 lägen). Senare jobbade jag även med service på större Mercedesar (en bilhandlare importerade från Tyskland)
av ScaniaShades
Okej, problemet nu är väll att lådan nt driver o jag har ingen aning varför, Tömde i 6 liter olja sen rann de över, Oljan sjunker nt undan och den driver inte jättebra
Användarvisningsbild
av frasse4
Fyller du för mycket på en gång så att hela ventilpaketet blir fullt fungerar inte lådan alls som det är tänkt. Normalt fyller man nog lite olja i convertern innan man installerar den. Jag skulle nog prova att fylla i lite olja, starta, gå genom att växelsteg på spaken, kolla nivåen och fylla lite igen. Försök inte tvinga lådan att driva, det kan nog gå illa

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]