Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740fogeln
Körde runt bilen då ja märkte att den började gå dåligt på 3an och senare märkte att den knappast svarade på gas, sen så studsade den fram och jag var tvungen att stanna, lät den vila och sen gick den finfint. Sen efter en kvart så gick den knappast framåt och det luktade bensin och lambdasonds lampan började lysa, sökte felkod och fick fram 2-3-1. Sen när jag försökte få hem bilen igen så märkte jag att de lät konstigt ifrån bensinpumpen, som ett pysande ljud och märkte senare också att den inte gick igång när man vred till andra läget med nyckeln och att man var tvungen att tvångsstarta den. Böt då relät till den men det hjälpte verkligen inte.

Vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av frasse4
Läckande membran i bränsletrycksregulatorn?
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja precis, den har en vacuumslang från insuget och det ska inte finnas bensin i den vacuumslangen.
av 740fogeln
Så då lossar jag bara på den och kollar om det finns bensin i den? Om det då finns bensin i den, hur löser jag det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kasta den..... Nya är dyra och begagnade är, numera ganska gamla. Har sett pirat för c:a 1000kr. Själv köpte jag en justerbar eftermarnads så jag kan höja trycket och köra på etanol. Dock behöver man då en manometer så man ser vilket tryck man ställer in
av 740fogeln
Det var inte de som var problemet...
Bilen startar inte på startgas heller. Är det en elektrisk bränslepump på förgasarmodellen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter en elektrisk pump i tanken på alla. Sedan har modeller med insprutning en elektrisk huvudpump, oftast under bilen ungefär under förarsätet (förgasarmodeller har en mekaninsk pump på motorn). Om motorn är genomsur av bensin så startar den inte på startgas heller. Du får skruva ur tändstiften och låta motorn torka ut. E.v får du byta tändstiften, även byta olja och filter om motorn fått i sig mycket bensin
För att kolla din BTR så stoppar du den klena slangen som sitter i BTR-en i munnen och suger. Den ska vara helt tät, så sätter du tungan för ska den fastna. Smakar det bensin? Är den kass.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]