Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1496079
Hej!

Jag har sökt runt lite efter andra trådar om detta, men hittar inte riktigt något som hjälper mig.

Bilen startar inte, och jag har felsökt mig fram till att det verkar vara gnistan som sviker.

Jag har ingen gnista på stiften, inte heller mellan tändkabel från spolen och fördelare (lade tändkabeln från spolen emot karossen, men ingen gnista hoppade).

Alla berörda säkringar verkar vara hela, och startreläet klickar till en gång så fort man drar nyckeln till startläge.

Jag bytte ut impulsgivaren, men felet kvarstår.

Jag mätte med multimetern på spolen och får 7500 Ohm mellan tändkabel och samtliga stift.

När jag mäter mellan de två mindre kablarna som ansluts till spolen på stiften så växlar spänningen mellan 0 och 0,2V när jag drar runt motorn, annars ingen spänning alls (är det rätt metod för att mäta spänning in till spolen...?).

Jag har ett CarGard T70C larm i bilen, ingenting som har strulat förut, och jag är osäker på ifall jag ens har en immobilizer på den, men kanske kan det vara något fel där?

Bilen hoppade igång för kanske 1-2 veckor sedan efter att ha stått i ett halvår, stoppade bara i ett nytt batteri, sedan har jag inte rört bilen efter den lilla åkturen, och nu är den tvärdöd.

Tar emot alla tips/idéer jag kan få, ifall någon har frågor gällande min felsökning eller liknande är det bara att hojta!

/Mackan
#1496088
Jag skrev detta för ett tag sedan,
Kommer det ingen gnista när du provar direkt mellan tändspole och jord? Prova då med en provlampa mellan 15 på tändspolen och jord. Då ska lampan lysa (ska vara omkring 12V) på både tändning på och start läge. Är det spänning där, flyttar du provlampa till 1 på tändspolen och där kan det vara spänning (lampan lyser) med tändning på. Men lampan ska blinka när motorn går runt. Händer inget där är det fel på slutsteg, Hallgivaren eller kablarna mellan
Nu har du ingen Hallgivare utan en vevaxelgivare istället. Och, du kan da ut felkoder och även kolla funktionen på just vevaxelgivaren. Dock måste du bygga den själv.
#1497277
@lennarte,
lennarte skrev:Jag skrev detta för ett tag sedan,
Kommer det ingen gnista när du provar direkt mellan tändspole och jord? Prova då med en provlampa mellan 15 på tändspolen och jord. Då ska lampan lysa (ska vara omkring 12V) på både tändning på och start läge. Är det spänning där, flyttar du provlampa till 1 på tändspolen och där kan det vara spänning (lampan lyser) med tändning på. Men lampan ska blinka när motorn går runt. Händer inget där är det fel på slutsteg, Hallgivaren eller kablarna mellan
Nu har du ingen Hallgivare utan en vevaxelgivare istället. Och, du kan da ut felkoder och även kolla funktionen på just vevaxelgivaren. Dock måste du bygga den själv.
Magiskt nog så gick vi ut och vred om nyckeln en liten stund senare, och då hoppade den igång utan problem! Min enda idé är att det kanske låg fukt i någon kontakt som till slut dunstat bort, eller något i den stilen, men jag tackar för ditt svar!

/Marcus

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]