Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adam90040
Hej kära Volvo älskare, kom ett nytt ljud i min 940 ltt från 96 för cirkus en vecka sedan. Det är en bubblande ljud i kupén. Det låter bara ibland, försökte få med på video men hörs inte så bra:

Temp mätaren ligger alltid i mitten när den är varm och visar inga andra tecken på överhettning. Finns ecc med ac men saknar rem så tvivlar på att de har något med det att göra. Dock har jag ett litet läckage vid vattenpumpen som ska bytas, inget stort läckage behöver bara fylla på drygt 1 gång i månaden. Just nu har jag lite under hälften i expansionskärlet. Någon mer som har upplevt detta eller som bara vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara från förångaren i AC-systemet, har varit samma i min 745-a sedan jag fick igång AC-n igen
Användarvisningsbild
av adam90040
Kan det vara så även om ac kompressorn inte har någon rem? Tyder det på att systemet funkar eller är helt trasigt och hur får jag bort det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Njaee... På min 745-a började det när jag fick ordning på AC-n. Kollade då med min svåger (förre ägare) och den hade gjort så innan den slutade fungera. Den har dock inte "låtit" senaste åren (fungerar bra) så då kan det inte vara det.
Har du kollat kylarvätskan?
Användarvisningsbild
av adam90040
Kylarvätska har jag, tror att jag drog åt kroken till expansionskärlet för hårt. Lättade på det lite och har inte hört det sen dess.
Användarvisningsbild
av lennarte
Locket ska vara åtdraget så det ät tätt. Det ska hålla ett visst övertryck för att höja kokpunkten så du kan ha så hög kokpunkt som möjligt. Ligger normalt på c:a 125°, släpper du ut trycket kanske det kokar redan vid 110°, och fungerar termostaten och du kanske har dåligt med glykol kan du få problem i bilköer.
Användarvisningsbild
av adam90040
Men om det försvinner när jag lättade på det väldigt lite så har det väll inget med AC att göra? Som sagt har den dessutom ingen rem. Du kan ha rätt men det känns som jag hade dragit åt det en halv cm för mycket. Vad är det som är fel i kylsystemet isåfall
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du kan ha en läcka någonstans. Då trycks kylvätska ut under uppvärmningsfasen. Och sen när motorn svalnar blir det i stället undertryck i kylsystemet och luft sugs in vid läckan. Då kan det sörpla på rätt bra :-)
Med lossat lock på exp- kärlet blir det varken över- eller undertryck och därmed inget sörplande :P
Användarvisningsbild
av adam90040
Vet att jag har ett litet läckage vid vattenpumpen (behöver fylla på ca varannan månad) kan de vara den läckan eller har jag möjligtvis något mer?

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]