Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pst
#1492135
Hej
Jag har en Volvo 740 Turbo 88a, B230ET med manuell låda. Bilen är helt orginal. Bilen har ABS bromsar.
Jag har haft bilen undanställd i många år. Nu har jag tagit fram bilen, och planerar att få den besiktigad, och njuta av den i sommar.
Ett problem jag har med bilen är det klassiska, problem med hastighetsmätaren, och hoppas någon kan ge lite tips.

När jag köpte bilen fungerade inte hastighetsmätaren. Jag lämnade då hastighetsmätarhuset till en firma i Örebro som fixade tankmätare och hastighetsmätare. Hastighetsmätaren fungerade ändå inte i bilen.
Då drog jag en ny (provisorisk) grönvit kabel från bakaxel direkt till hastighetsmätaren för att testa - då fungerade hastighetsmätaren (dock visade den ca 10 kmh för lite (ca).

Nästa moment var att laga ABS bromsarna. Efter massa mätande, så visade det sig att ABS enheten i motorutrymmet inte fungerade. Skaffade ny, och nu verkar det som även ABSen fungerar (det klickar i ABS enheten när man slår på tändningen, och lampan i mätarhuset slocknar).

Men, när jag nu tar bort den provisoriska kabeln från bakaxeln, och använder bilens kabelstam så fungerar inte hastighetsmätaren och ABS lampan tänds när bilen kommer över ca 20 kmh.

Säkringen till ABSen är hel, bägge reläna till ABSen är bytta. Bilen står sen ett tag på verkstad (som är grymt duktiga på bilelektronik) som kan mäta signalen, och dom går bet….

Är det någon som kan hjälpa mig med förslag på vad jag ska felsöka?

Med vänlig hälsning,
Pierre
Användarvisningsbild
av frasse4
#1492160
Låter på din beskrivning som att det är kabelbrott mellan bakaxel och mätarhus. Varför inte dra en ny permenent kabel mellan mätarhuset och givaren i bakaxeln? De tidiga ABS:erna har inte separata givare på bakhjulen utan går på givaren till hastighet i bakaxeln.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1492168
frasse4 skrev:De tidiga ABS:erna har inte separata givare på bakhjulen utan går på givaren till hastighet i bakaxeln.
Ingen 7/900-serie har separata givare för bakhjulen, alla har kransen i bakaxelklumpen, med tillhörande kombinerad ABS/hastighetsgivare :-) Även 760/960 med delad axel har det så.
850 var första volvo-modellen med separata givare för bakhjulen(svårt att mäta med en givare när bakhjulen inte har någonting som mekaniskt kopplar ihop dom, som en diffklump), men det är fortfarande ett 3-krets system. Det var först 99 eller 00 som det blev ett "riktigt" 4-krets system.
av pst
#1492201
frasse4 skrev: sön 13 mar 2022, 12:32 Låter på din beskrivning som att det är kabelbrott mellan bakaxel och mätarhus. Varför inte dra en ny permenent kabel mellan mätarhuset och givaren i bakaxeln? De tidiga ABS:erna har inte separata givare på bakhjulen utan går på givaren till hastighet i bakaxeln.
Hej
Problemet är om jag drar en ny kabel från bakaxeln till mätarhuset, är att ABS bromsarna inte kommer fungera…
Användarvisningsbild
av frasse4
#1492207
Du får dra vidare till ABS:en också. Jag har inget kopplingsschema till 740, men jag vet att på 940/960 går hastighetssignalen till instrumentet och därifrån vidare till farthållare och automatlåda. Kanske är samma med ABS:en?
av bönan
#1492225
Kabelbrottet sitter väl med hög sannolikhet vid givaren eller mellan givaren och kontaktstycket i skuffen. Borde förhoppningsvis räcka med att byta den biten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492242
På min 745-a hade det ärgat sönder i kontaktstycket på givaren på bakaxeln. Köpte en "ny" kabel på skroten och ABS-en funkade igen.
Du skriver B230ET, det är en modell utan katalysator. Det skiljer ganska mycket just på -88 års modeller. 1988 fanns det både modeller med och utan katalysator och det skiljer en hel del mellan dom. Den nya modellen (egentligen -89 års modell) kom redan i april-88 medan den gamla -88 års model såldes hela det året. Och för att komplicera det ytterligare såldes det modeller med katalysator redan -87. Heter motorn något med F är där katalysator, men -87 och -88 med F motor är inte sama som senare modeller med F motor. Modeller av 1989 års modell som såldes i slutet av 1988 har årsmodell -88B för dom undantas från 1989 års avgasregler som gäller från 1989-01-01
Det som skiljer är just (förutom insprutningssystem) just ABS-styrningen och hastighetsmätaren (mätarhus och givare i bakaxel) + en hel del annat ET motorn fanns dessutom både med mekanisk och elektronisk insprutning. Rörigt?? Det är bara förnamnet, så kolla noga när/om du ska köpa delar.
av pst
#1515636
Hej,
Här kommer en uppdatering. Har nu hämtat bilen från verkstad där den har stått länge. Efter att ha kontaktat en tidigare ägare så har man bytt bakaxel på bilen för nästan 20 år sen, till en bakaxel från en nyare 940. Efter en hel del efterforskning så är det då fel kuggkrans i bakaxeln.
Jag har nog haft rejält med tur, har hittat en bakaxel som ska passa min bil. 88a har tydligen ett 96 tandad kuggkrans i bakaxeln. Så nu ska jag byta bakaxel på bilen.

Nästa nöt att knäcka är nu att hitta rätt ABS givare fram. Tänkte mig inte för när jag köpte nya från Vparts för ett tag sen. Samma sak här, ABS givare på 88a (innan ett specifikt chassinummer) är mycket ovanliga, och kostar ca 2000kr styck!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515692
Det där med kuggkransen är problem. Jag har för mig att (rätta mig gärna) 740 upp till och med 1988 års modell har 12 "gluggar" i bakaxeln (framhjulen har kuggar) och 740 från och med 1988 har 48 kuggar. Alltså fanns båda typerna under 1988. Men, det lär ha funnits tidigare 760 med ABS och 96 kuggar. Men, detta kan e.v bara varit dom som också hade ETC (Elektronik Tacktion Controll). Finns inte mycket beskriver om detta (mycket sällsynt), kanske bara fanns på USA modeller. På dessa modeller satt 3 st givare på bakaxeln, en för ABS och hastighet (på kåpan) och 2 st (en mot varje drivaxel) på var sin sida om differensialen.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515696
pst skrev:Nästa nöt att knäcka är nu att hitta rätt ABS givare fram. Tänkte mig inte för när jag köpte nya från Vparts för ett tag sen. Samma sak här, ABS givare på 88a (innan ett specifikt chassinummer) är mycket ovanliga, och kostar ca 2000kr styck!
Om ABS lampan tänds vid tändning på och släcks när motorn startat har det gjorts en intern kontroll av samtliga ingående elektroniska delar (fasta delar) och dessa ska då fungera. Sedan när du börjar köra görs ytterligare en kontroll, då att systemet får signaler från dom rörliga delarna. Får systemet inte dom signaler som förväntas så tänds varningslampan. Så det kan vara igenrostade kuggkransar fram som är problemet på din bil. Då känner inte givarna kuggarna fram och varningslampan tänds.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]