Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Philip
Tjena

Tre frågor:

1. Läste i nåt inlägg att någon genomfört detta och jag undrar givetvis om detta är något som man kan göra själv?
Och om det går, vad är isf kostnaden för det och vilka delar behövs? :)
Hur lång tid tar det undrar jag väl också

2. Sen har jag en till undran. Det är nämligen som så att spolningen utav bakrutan inte fungerar. Spelar ingen roll hur mkt man trycker på knappen för det kommer inte ens en droppe. Har testat ta av munstycket från slangen men det kommer ändå ingenting.
Kan slangen ha lossnat från behållaren framme i motorrummet månne? För det luktar inte spolarvätska nånstans när man trycker så jag tror inte den läcker ut allt på vägen heller.
Var går slangen in i behållaren med spolarvätska? Måste man lyfta upp bilen för att komma åt kanske? Den sitter ju lite dumt till :/

3. Kopplingen tar allra längst ner i botten och det är lite svårt att koppla ur till 100% utan att trampa sönder skorna..killen som hade bilen innan sade att han hade lyckats få på nånting i kopplingen upp och ner(den är nybytt), är det dyrt att lämna in bilen och få det justerat och fixat?

Otroligt tacksam för svar! :)
Riktigt mysig bil som man åker bekvämt i måste jag säga. Har funderat på att slänga på nya dämpare också så man får lite nybilskänsla :wink:
av Ebbe
Om du ska eftermontera farthållare så är det enklaste att ta ett kit från nån tillbehörsfirma. Hade själv ett sånt monterat som kom från Micro (1200kr) Volvo orginal blir nog rätt dyrt om du inte kan plocka nåt från skroten vilket är rätt bökigt.
Spolarvätskebehållaren sitter väl bak till höger (eller vänster) under en lös "golvplatta"?Någon slang från den främre spolarbehållaren finns inte vad jag vet. Kolla om pumpen får ström. Kan ju vara slut på spolarvätska oxå :wink:
Det där med kopplingen låter skumt. Vad har förre ägaren "Fått uppoch ner"? Kolla under bilen: Där kopplingsviren går genom svepet, delen mellan motorblock och v-låda, bör det sitta en justering. Dra virens ytterhölje framåt och om du har spel där så justerar du. Finns ingen justering så är ett virebyte alternativet. En orginalvire har ju ändå suttit där i nästan 20 år :wink:
Hjälper inte detta så måste du kolla kopplingen.
Antingen släpper man ner växellådan, vilket många tycker är enklast, eller så lyfter man ur motorn.
Inhandla en gör-det-själv bok, det lönar sig!
MVH
Ebbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det var 145 och gamla 245 som hade spolarbehållare bak. Det går slang hela vägen! Hör du att pumpen går? Annars är det väl den som är skrot.
Eller så har någon gjort det klassiska: använt en avluftningsventil som T-kors.

Kopplingen borde gå att justera ja, men lämna lite spel, 1-3 mm säger boken.
av Philip
Tjena

Tackar för svar!

Nope, det är helt ljudlöst när jag trycker in knappen, har testat med bara tändningen igång så jag verkligen hör.
Pumpen kanske är något som är billigt på skroten? :)

Ska lyfta bilen i helgen och se om jag kan spänna åt wiren till kopplingen så nya skorna inte blir sönderslitna i hälen :wink:

Är nog bra att man började med en såpass lättmeckad bil ändå, finns ju hur mkt utrymme som helst i motorn jämfört med polarns V70 XC :)
Användarvisningsbild
av mrsniper
På min 745 -86 siter spolaren en bart fram ingen back. så där går det en slang hela vägen. min fungerar inte heller. Har inte hittat någon lösning än. :shock: tydlingen ett mycket vanlikt problem.
av Philip
Ok

Det låter jobbigt när du säger att du har samma fel :/
Man vill ju inte gärna behöva dra ny slang hela vägen..ska iaf testa med en ny pump från skroten alt. Bilia när jag har vägarna förbi. Tänk om den på skroten också är paj :wink:
Känner att spolning på bakrutan är helt oumbärlig vinterhalvåret när det är slask, modd och annan godtycklig jävelskap på vägen.

Nåja, ska iaf lyfta bilen i helgen med tanke på kopplingen så då kanske jag kan lyckas åtgärda båda felen :)
Användarvisningsbild
av mrsniper
Biltema har bilig spolarpump.

Spolarpump för Volvo 740
Spolarpumpar för att spruta på vindrutan finns i olika typer. Dels med behållare, men också lösa för andra typer av montage.

Bilmärke VOLVO
Bilmodell 740
Årsmodell
Anmärkning (1)
Art nr 58-613
Pris 99,90 kr

(1) Passar även till bakrutespolare. (2) Passar till bilar med en pump både till fram- och bakrutan.

http://www.biltema.se

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]