Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blotsven
Hej hörni!
Detta är min första tråd i forumet. Jag antar att alla kommer in av samma anledning, nämligen en teknisk fråga om en nyköpt bil.

Min fundering är kring bromsokshållaren. Det kändes som att gängorna var på gång att ge sig när jag drog fast hållaren. Nu vågar jag inte dra mer utan att köpa en ny. Frågan är bara var?

Nya har jag inte funnit, och begagnade är sällan vackra. Dock ser jag ju bilder på blocket med nya och fina grejer. Så min fråga är hur dessa finner sina bromsokshållare?

Har ni andra tips så är det mycket välkommet :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Eller så köper man rostiga på skroten, blästrar och målar..
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är kanske inget skrothandlarna lägger upp på lager, det säljs nog väldigt lite oftast håller det ju bilen ut. Kolla med Volvo skroten i Jönköping om du inte gjort det. Dom har självplock också om du bor nära.
https://jb-bildemo.se/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är lite pyssel att renovera okhållare från skroten.. :P
Gängorna och glidytorna där beläggen ska glida får förstås inte vara alltför rostiga och slitna, då är det kört.
Det här är dock okhållare till V70 mk 1, köpta hos H&K för 50 kr/st. Såg hemska ut :-D
_okhållare1.jpg
_okhållare1.jpg (418.88 KiB) Visad 1246 gånger
Blästrade och stålborstade, glidytorna putsade med enkelgradig fil. Sen epoxilackade för optimalt rostskydd.
_okhållare2.jpg
_okhållare2.jpg (301.31 KiB) Visad 1246 gånger
Och målade med Hammerite "smooth" hammarlock. Svårt att få det riktigt snyggt med pensel.. Ränderna kommer inte att synas när de blir skitiga :-D
_okhållare3.jpg
_okhållare3.jpg (355.95 KiB) Visad 1246 gånger
Användarvisningsbild
av Blotsven
@Erik Å, - Riktigt vackert och inspirerande! Får tacka för denna uppvisning : - D

Saken är faktiskt den att jag inte vet om jag behöver nya bromsokshållare. När jag skulle dra åt den nedre bulten som håller fast den i hjullagret så kände jag att det plötslig blev lite lösare istället för hårdare vid dragning av den sista biten. Så nu vågar jag varken skruva ut eller in innan jag har kört femton mil hem. Det blir att köra försiktigt. Väl hemma ska jag hårdtesta gängorna.

Dock känns detta lite märkligt eftersom alla säger att dessa brukar hålla bilen ut som @lennarte skrev.
Några tankar eller tips?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det kan ju också vara bulten som håller på att gå av.. ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Blotsven skrev:Dock känns detta lite märkligt eftersom alla säger att dessa brukar hålla bilen ut som @lennarte skrev.
Några tankar eller tips?
Ta det med en "nypa salt", dom kan bli slitna också. Flera gånger har jag fått lägga mässingplåt mellan kloss och fäste när det vill "skramla", bl.a på frugans förra bil som rullat c:a 22000 mil när den byttes bort. Dock inte på min 745-a med c:a 41500 mil på mätare. Dock stannade den där för 8 år sedan och bilen har nu rullat omkring 50000 mil

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]