Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Min b230fd började blöddra litegrann en kväll och gick lite oroligt på tomgång sen blev det bara värre och värre. Först gick den fint kall och sen jätte illa när motorn blev varm. Nu går den jätte illa efter 5-10 minuter när man kör. Den klarar inte att hålla igång sig den vill bara dö. Det går inte att gasa över 1000rpm. Startar man den går den fint på tomgång så fort man rör gasen klarar den inte att hålla igång sig. Det kommer och går litegrann typ. Allt inom tändning går fint. Jag har ny lambdasond, lmm, btr, bränslefilter, pumparna låter, gjort rent spjällhus, kollat de flesta slangar, bytt tomgångsmotor.

Vad kan man kolla på mer? Uppskattar all hjälp.
Mvh Max.
Kolla felkoder. Skriv ner dom och radera. Kör sedan em mil eller mer (om det går) och läs ut felkoder igen. Om du inte kan köra med den så prova att koppla loss Lambdasonden. Den svarta kabeln om du har 2-polig +1 kontakt eller dela på hela om du har 4-polig kontakt (3 kablar). Kontaktstycket sitter bakom höger fjädertorn vid tändspolen. Om motorn går bättre då kan det vara fel på Lambdasonden, men kan vara annat också. Vanligt är läck på avgassedan före katalysator eller tjyvluft på insugssidan. När du startar motorn kall så fungerar inte typ lambdasond, LMM och liknande. Det börjar "smyga igång" efter några minuter
Om du har FD motor har du även EGR avgas återcirkulation och PulsAir friskluft till avgassystemet, det kan också störa om det inte fungerar som det ska
Hade samma problem på min 945:a-93.
Bytte bränslepumpsrelät och det hjälpe att den alltid ville starta, men huvudproblemet var att luftmassemätaren hade glappkontakt!
Kolla om du får någon felkod som kan hjälpa dig i rätt riktning!

/MatteF
Hej! Jag har fått felkod felkod 1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Har bytt båda pumpar ingen skillnad. Min lambdasond är ny. Nu när man startar bilen så startar den jätte fint och går fint på tomgång men efter redan 5 minuter av att bara stå på tomgång börjar den krångla direkt så fort man gasar så får den ingen bensin och vill dö och den vill inte hålla igång sig på tomgång. Jag har kollat det mesta jag vet och börjar få panik jag vet inte vad mer jag kan kolla. Vart sitter bränslepumpsrelät? Hur vet man ifall det är glappkontakt i lmm? Kan det vara spridare? Isåfall hur kollar man dom? Alla idéer uppskattas då de är riktigt tråkigt att vara fast hemma.
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]