Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av equium
Hej

Se film, kan inte minnas att bilen har varvat upp såhär tidigare när man startar den varm. Kan det vara fel på tempgivaren trots att bilen går helt perfekt i övrigt?

av equium
equium skrev: mån 13 dec 2021, 08:32 Inga felkoder och ingen reaktion någonstans med startgas
Kan utesluta tempgivaren för styrenheten iallafall, mätte upp den och och provade även byta till en ny, ingen skillnad.

Hörs ett svagt pysande/sugande ljud när man står vid motorrummet och gasar snabbt. Oklart om det är normalt eller om det finns något litet läckage, inget som reagerar på startgas i varje fall. När man startar den varm går varvtalet upp till 1500 i 2-3 sekunder (känns väldigt kontrollerat).

Inte är det väl så avancerat att styrboxen får signal från yttertempmätaren?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, yttertempsensorn är 100% fristående och är direktkopplad till displayen i instrumenthuset, så den kan uteslutas.

Jag tycker det låter som att följande händer; bilen drar lite tjuvluft, därav går den upp i varv, lambdan känner av att bilen går magert och fläskar på mer bensin(kompenserar för den extra tjuvluften), bilen går därefter "normalt".
Det är troliigtvis ett väldigt litet läckage du isf har, tyvärr. Dom kan vara snudd på hopplösa att leta fram :-( Extra tråkigt eftersom felet ligger inom lambdasondens normala kompenseringsintervall, därav inga felkoder och ett fel som enbart visar sig en kort stund efter start.

Det som ev. kan tala emot att det är tjuvluft som är boven, är att den inte beter sig likadant när motorn är kall. MEN, och andra sidan, när motorn är kall sprutar bilen in extra bränsle oavsett, vilket KAN vara tillräckligt för att dölja felet vid kall motor.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]