Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mojang
Torkar problem!!
Jag har nyligen köpt en 745 som bakrutetorkaren inte fungerade på. Jag kollade säkringen och den var hel. Så jag tog och bytte torkarmotorn bak och smorde upp torkaraxeln eller vad den nu heter.
Nu till problemet.
Torkaren bak fungerar som den ska när jag har lysena avslagna, då funkar alla lägen.
Men sätter jag i mellanläget på ljusknappen så funkar den inte riktigt som den ska,och varningslampan för en trasig lykta lyser, samt så kör torkaren igång när jag kör vänster blinkers.(Alla lampor är hela)
Om jag har lysknappen i läget till höger som jag brukar så går torkaren oavbrutet och går inte att stänga av.
Är det någon som har haft samma problem eller har någin ide vad det kan vara.???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter som dålig jord i luckan, testa att sätta en startkabel mellan luckan och karossen. Kablarna brukar gå av vid gångjärnet.
Användarvisningsbild
av mojang
Aha ok. hur menar du med en startkabel? jag är ingen höjdare på elfel...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du får ta vilken kabel du vill, jag sa startkabel bara för att det är smidigt med klämmor i båda ändar och "alla" har ett par liggande...
Extrajorda luckan alltså, sätt kabeln mellan nåt omålat på luckan som t ex låset och motsvarande i karossen. Funkar det då är det avbrott på jorden till luckan.
Användarvisningsbild
av mojang
Ok då fattar jag, tack för hjälpen, ska testa det.
Användarvisningsbild
av mojang
Jag testade det, på låset och i karossen och mellan lite andra ställen också, men det blev ingen skillnad. Kan det vara i själva kontakten i bilen som det är nå strul eller något annat.
Jag hittade även ett annat fel också idag, lampan på knappen till bakrutevärmaren lyser hela tiden även när den ska vara avstängd, så ska det väl inte vara eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Elbakrutan ja, nu låter det ännu mer som jordfel!
Men det kan vara så att jorden inte sitter i plåten i luckan, utan alla jordkablar går ihop till en, som går ner och jordar i karossen. Då hjälper det ju inte att jorda luckan utan du måste gå direkt på kabeln.
Användarvisningsbild
av mojang
aha ok, jo så kan det ju vara. Jag får ta och plocka isär allting och kolla kablarna igen. och försöka hitta var jorden sitter i karossen. tack för hjälpen, hoppas jag får till det :)
Användarvisningsbild
av kottetrance
min bakrutetorkare funkar inte.. men värmeslingan funkar.. hmm.. kanske kan byta motor i den.. så funkar den.. antar att det är som med stålkastartorkarna ..det bara är så med 740(5)

dom 5 volvosjukorna

1. Glappande instrumentering (banka så funkar den)
2. bakre soppapumpen
3. Bakrutetorkaren
4. Strålkastartorkaren
5. Tändningen (vrida tillbaks en mm så slås den på efter start)

Kan det vara så med dom flesta kanske? ..
Användarvisningsbild
av mojang
Nja jag vet inte. trasig tankmätare är väl ganska standard också. Jo prova byt motor så kanske du får samma problem som mig :) eller så funkar det då, men smörj allting när du har bytt så att den inte kärvar.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]