Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bonjaa
Har bekymmer med min 740 16v. Förra vintern så åkte jag ner i diket o kamremmen hoppade och jag krökte 14 utav 16 ventiler :x Har nu bytt ut alla ventiler till nya och slipat in dem, monterat ihop hela motorn med rätt moment på allt. men nu vill den inte starta överhuvudtaget.

Det jag har bytt är:
Fördelarlock
Tändkablar
tändspole
Jag har gnista på alla 4 cyl (blå gnista). har bränsle fram till returen, när jag mäter ström på spridarna så har jag 12v på dem och pulserar när den går på starten.
Har testat med startgas men när den försöker starta så känns det som den nyper och dör, hostar aldrig, har hostat till någon gång men kommer inte vidare.
Känns som motorn snurrar väldigt lätt på startmotorn, när den funkade så kändes det som att den drog runt "tyngre"

Likadant när jag sätter igång tändningen så lyser bara oljelampan o inget mer alls i panelen. är det någon box som är kass?
Är det någon som vet vad det kan vara? börjar bli trött på denna bil :crying:
av Bonjaa
Liten update på det hela!
Var gnistan som har varit problemet hela tiden. Kollade häromdagen och hade problem med gnistan på cyl 1 och 4. Visade sig sedan att när vi mätte runt om bilen så hade vi bara 10v överallt. Va en kabel på pluspolen som hade dålig kontakt, fixade till den och sedan hade vi 12v överallt.
Testade och startade då hoppade han igång i 2-3 sekunder, sen skulle vi kolla gnistan men då var det gnista på alla men dålig på 1 och 4 igen. Både fördelarlock och rotor är ifrån biltema är det de som felar? Är det BERU som är original om jag ska leta ny fördelarlock och rotor? :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla tändkablarna också, 4000 - 6000 Ω ska det vara. Det är mycket lättare skada dom t.ex vid tändstiftsbyte på 16V motorn än på 8V.
Jag har Biltemas fördelarlock i min B234F motor. Dåliga fördelarlock fanns en tid på alla ställen (köpte ett på AD-Center) även Volvo original. Det var en tillverkare (det finns flera) som missyckades i tillverkningen, men det är några år sedan så dom är borta för länge sedan. I alla fall på ställen med omsättning på lagret. Som t.ex Biltema. Mät med multimeter på stiften på fördelarlocket mellan utsida och insida, ska vara 0 Ω. Även på kolstiftet i mitten, på dom som felande då var det avbrott (ingen kontakt)
P.S
Min 16V motor går bäst på Biltemas tändstift A-Line 75-19
av Bonjaa
lennarte skrev: sön 28 nov 2021, 19:37 Kolla tändkablarna också, 4000 - 6000 Ω ska det vara. Det är mycket lättare skada dom t.ex vid tändstiftsbyte på 16V motorn än på 8V.
Jag har Biltemas fördelarlock i min B234F motor. Dåliga fördelarlock fanns en tid på alla ställen (köpte ett på AD-Center) även Volvo original. Det var en tillverkare (det finns flera) som missyckades i tillverkningen, men det är några år sedan så dom är borta för länge sedan. I alla fall på ställen med omsättning på lagret. Som t.ex Biltema. Mät med multimeter på stiften på fördelarlocket mellan utsida och insida, ska vara 0 Ω. Även på kolstiftet i mitten, på dom som felande då var det avbrott (ingen kontakt)
P.S
Min 16V motor går bäst på Biltemas tändstift A-Line 75-19
Ska ut i garaget idag och testa dett! Tack för tipset!
av Bonjaa
Update igen!
Va ute en sväng idag och fick med mig min polare som också har 2.4 system, tog hans fördelare och rotor men den startar inte ändå, testade också min tändspole på hans bil och den startade. men har fortfarande bara gnista på cyl 2-3. Får bara en svag gnista på cylinder 1-4 när jag kopplar ur alla tändkablar ur motorn :-o när jag mäter på min tändspole så har jag 12v på båda stiften ska de va så?
Har snart slut på idéer om de inte kan vara boxarna de är fel på?
Hjälp och tips uppskattas!
Användarvisningsbild
av lennarte
Bonjaa skrev:när jag mäter på min tändspole så har jag 12v på båda stiften ska de va så?
Ja, det kan vara så. Men om motorn går runt, ska det växla mellan 12V och 0V. Eller, om du har en provlampa så ska den blinka. Tänk gammaldags brytarspetsar, gnistan genereras precis när brytarna öppnar och då bryts kretsen och provlampa slocknar. Funkar på ungefär samma sätt idag, men helt elektroniskt.
Om du testar gnistan med kabeln från från tändspolen direkt mot jord, är glistan samma då? Håll tändkabeln med en isolerad tång, det blir en bra "stöt" annars. Är gnistan samma hela tiden är felet fördelarlock, tändkablar, tändstift. Växlar gnistan i kraft är felet innan fördelarlocket. Typ förstärkare, tändbox, vevaxelgivare m.m. Tror mer på första förslaget, om du ska byta boxar så är det inte samma på 16V motorn som 8V. Kolla på det 10-siffriga Bosch nunneret, främst dom 3 sista siffrorna. Har du en -88 års modell är det bara -88, -88B och -89 som passar. Och har du automat eller manuell är det inte samma boxar. Möjligtvis kan senare automat ha samma som tidigare automat.
av Bonjaa
ÄNTLIGEN ÄR DEN IGÅNG!!
Jag skäms så det svider :D
Jag tog kort på boxarna jag hade och åkte hem o kollade runt, visade sig att jag hade regina tändboxen pga att förra vintern så rasade jag 16v motorn så köpte en 8v motor med regina i o kastade o tog ut den motorn för ett år sen, tänkte inte på boxen och den hade försvunnit så fick beställa en ny i veckan (hade tur att jag hittade en med rätt siffror :egrin)och fick den idag och den hoppade igång direkt, va lite sur i början men nu går han fint! Är så glad efter allt felsökande :D
Skickar med en video på när den går:

Men nu kommer nästa bekymmer :D mina lyktor står på utan tändning, så går på batteriet konstant så det blir o kolla imorgon!
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]