Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo2021
Jag har en Volvo 940, som jag misstänker har ett dåligt batteri.
Bilen stod still några år innan jag köpte den. Men sen jag har köpt den, så brukar jag ladda batteriet ibland med batteriladdare Ctek5, eftersom vi inte kör med än ca 400 mil per år, och mestadels relativt korta sträckor. .

Vid ett par tillfällen har jag tabbat mig, vilket lett till att batteriet tömts, pga att taklampa samt vid annat tillfälle bagagerumslampa lyst, tills batteriet tömts, och klockan stannat.

Nu i söndags så var batteriet urladdat, (märkets pga att bilens stereo ej gick att starta, centrallås var ”segt”, samt att bilen inte gick att starta. Jag tog in det och laddade det igen. Batteriet var inte helt tömt, klockan fungerade, men bilen startade inte.

Jag tog in och laddade det, men jag tyckte att det var konstigt att det inte tog mer än ca 3-4 timmar att ladda klart.

Bilen fungerade fint att starta och köra (cirka 50 mil)

Det är inga problem alls under körning, tex flimrande belysning, fläkt, eller problem med stereon. Vi körde i kvällsmörkret, så helljuset användes.

Jag har inte haft möjlighet att mäta med nån multimeter, eller kollat tillverkningsdatum, fick idén igår. (Varta Blue Dynamic)

Jag vet att varje fall är unikt, men vad tror ni att det kan vara?
Kan det vara generatorn?
Men, borde inte bilen vara svår att köra isf, och ha problem när det används tex hellyset, fläkt, bilstereo mm?
av Volvo2021
Glömde skriva att jag kollat om bagageluckans, handskfackets lampor släcks när de stängs. Jag har även kollat så att dörrkontakterna fungerar. Så dessa ska inte dra nån tjuvström. Bilens strålkastare stängs också av när bilen stängs av.
Användarvisningsbild
av frasse4
Låter som att batteriet är slut. Startbatterier bryts ner mycket snabbt om de får ladda ut helt. Att laddaren slog ifrån efter 3-4 h ger en fingervisning av återstående kapacitet i batteriet. Generatorn i en 940 räcker för att driva all el med motorn igäng
av Volvoold
Hur kommer det sig att Ctek-laddaren fortsatte ladda batteriet, och inte avbröt innan, med tanke på följande info från laddarens manual?
Eller är batteriet inte tillräckligt dåligt för att "dömas ut" av laddaren, men ändå dåligt? Eller tänker jag fel?

STEG 2 SOFT START Testar om batteriet kan laddas. Det här steget förhindrar att ett defekt batteri laddas.
STEG 3 BULK Laddar med maximal ström tills batteriet har nått 80% av sin kapacitet.
STEG 4 ABSORPTION Laddning med avtagande ström tills batteriet nått 100% av sin kapacitet.
STEG 5 ANALYSE Testar om batteriet kan bibehålla spänningen. Batterier som självurladdas kan behöva bytas ut.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det ska nog vara väldigt stor inre resistans, typ cellfel i batteriet för att laddaren inte ska påbörja laddningen
Användarvisningsbild
av Erik Å
Volvo2021 skrev: tor 11 nov 2021, 16:46 ..Jag tog in och laddade det, men jag tyckte att det var konstigt att det inte tog mer än ca 3-4 timmar att ladda klart. ..
Går det att ladda från tomt till fullt på t.ex. halva tiden mot normalt så är det ett klart tecken på kapaciteten inte längre är på 60Ah (eller vad som nu står på utsidan) utan blott hälften :-D
av Volvoold
Erik Å skrev: Går det att ladda från tomt till fullt på t.ex. halva tiden mot normalt så är det ett klart tecken på kapaciteten inte längre är på 60Ah (eller vad som nu står på utsidan) utan blott hälften
Ja, det låter ju fullt rimligt.
av Rådlös
Du får en bild här att "lära in":
Voltmeter.JPG
Voltmeter.JPG (47.64 KiB) Visad 782 gånger
Bild

Skriv gärna ut den och häng den på garageväggen. Du är även hjälpt av en multimeter. Det finns sådana för överkomliga priser på våra prylvaruhus.
Och kom ihåg, läs det flera gånger: Bilbatterier som aldrig blir fulladdade bryts ner mycket snabbt.
av Volvoold
Stort tack för alla tips. 😊
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]