Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jimmyatraktor
Tja!
Någon som vet vilka olika svänghjul de finns till b230f. Bytte motor från en 89 b230f till 90a b230f. Svänghjulen ser inte likadana ut, någon som vet vad dessa två svänghjul heter?
Eller skillnaden på dom?
Mvh jimmy
av jimmyatraktor
Tittade inte mycket på 90ans svänghjul för de var brotom att få in nya motorn alltså med 90ans svänghjul. Bilen är för högtänd även när fördelar locket är på minimum. Tänkte om motorn inte får rätt puls från pulsgivaren som sitter vid svänghjulet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan inte ändra tändläget på dessa motorer. Det styrs av ett samarbete mellan vevaxelgivare, tänd och bränsleboxar. - 88B och frammåt har inga kablar till fördelaren, till 88 är där det och då är där en Hallgivare i fördelaren och på dessa kan du ändra tändläget. Det är mycket annat som också skiljer och på en A-Traktor kan (tyvärr) sitta vad som helst..... På både ont och gott. Just -88 fanns båda modellerna så man måste kolla noga på vad man har, särskilt på just A-traktorer. Att det står -89 i papperen är ingen som helst garanti... :-(
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]