Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tenco
#1460277
Tjohej.
Min B230 krånglar (ovanligt ;-) ). Nu har jag helt slut på ideér om vad som är fel.
Avgaserna är vita så det är kylarvatten i avgaserna. Topplocket är planat. Ny topplockspackning från Mekonomen.
Ny insugspackning och nya avgaspackningar. Lambdalampan lyser i mätarhuset.
Om man stryper kylarvattnet till turbon så blir det ingen skillnad, lika vita avgaser endå så turbon kan nog uteslutas.
Motorn går hur fint som helst, det är bara att den bolmar ut vita avgaser.
Har testat att dra åt toppen 90 grader extra på varje bult utöver det vanliga, och det finns inget läckage vid insuget.

Är helt jävla fast, om det inte kommer nå tips blire ny motor i skiten :-(
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1460293
Spricka i toppen skulle kunna förklara röken om det försvinner vatten.

Är det vanliga toppbultar du har? Att dra såna extra är dumt. Desto mer man drar efter sträckpunkten desto sämre sitter toppen och desto närmare kommer man där det säger snäpp och bultarna går av. Har man stum bult så ska dem efterdras efter varmkörning, men inte hårdare än vad som anges.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1460599
Om topplocket är planat, är det extra viktigt att gängrensa i hålen så inte skruvarna trögar. Då blir momentet helt fel, och rätt vinkel hjälper inte

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]

motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]