Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ludvig1
Dagen efter en långkörning på nästan 40 mil märkte jag att el-kylfläkten konstant var igång. Under huven såg jag att kylvätskebehållaren var helt tom! Det gick att hälla i nästan 3 liter vätska. Dagen efter det åkte jag och köpte ett nytt kylarlock och hem igen (inte ens 1 mil). Kylvätskebehållaren tom igen, typ 1 liter vätska gick i den här gången. Nu, 10 mil efter att jag har bytt kylarlock har den inte druckit en droppe glykol.

Kan det verkligen vara så enkelt att det bara var ett dåligt kylarlock eller har jag ett annat problem? Det förra var ett gammalt grått lock (som inte ska vara så bra?). Jag ser inga tydliga tecken på att topplockspackningen gått. Inte heller är det blött under bilen.

940, B230FK, 1995
Användarvisningsbild
av frasse4
Om locket inte kan hålla trycket så sjunker kokpunkten ganska mycket så då kokas vattnet bort snabbt. Om du sätter på det gamla locket och kör motorn varm kan man höra att det pyser om locket är kasst.

En varning dock att aldrig öppna locket när motorn är varm man kan skållas allvarligt
motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]