Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Min ruta på vänster sida i bilens körriktning gick sönder nyligen, det gäller den mellan C och D-stolpen. Det sitter något som sticker upp vid rutan med vad som ser ut att vara två kontakter som går rätt in i glaset. Tidigare hade jag två röda streck som gick rakt upp genom glaset.

Glasmästaren frågade om jag har antenn genom rutan och säger att de inte finns någon ruta med antenn att beställa, kan det vara så att det är en antenn? Min första tanke var att det var värme eller till larmet som tidigare var monterat. Jag har ingen annan radio-antenn på bilen. Jag får radiosignal i nuläget trots att rutan är borta, men jag bor ganska centralt så det kanske är något jag märker om jag åker långt från radio-masterna.

Hoppas att det inte blev alltför dåligt formulerat nu :-)
Senast redigerad av 1 tewo22, redigerad totalt 0 gånger.
Det är en antenn. Antar att det är en relativt sen årgång? Tidigare modeller hade "riktig" antenn på vänster D-stolpe, du bör ha en plastlock där på din isf. Det går att montera "riktig" antenn även på senare årgångar, bara jaga tag i en antenn på skroten och ta bort plastlocket och skruva dit :)
Lucif3r skrev: mån 16 aug 2021, 16:14 Det är en antenn. Antar att det är en relativt sen årgång? Tidigare modeller hade "riktig" antenn på vänster D-stolpe, du bör ha en plastlock där på din isf. Det går att montera "riktig" antenn även på senare årgångar, bara jaga tag i en antenn på skroten och ta bort plastlocket och skruva dit :)
Stämmer, årsmodell '97. Det verkar som att jag kanske inte får ruta i tid till bokad tid på torsdag ändå... Glasmästaren var i kontakt med Volvo som hittade flera olika rutor, men de kan inte bekräfta att rutorna passar om jag inte skickar bild på listerna och kontakten som går in i rutan. -Vet inte om det beror på att det är en tyskimport, lät lite konstigt att Volvo inte har dokumentation på utrustning på bilar innan '05...

Håll tummarna att de hittar en ruta som passar överhuvudtaget! :-/

Stämmer med plastlocken, har för mig att jag har det på både vänster och höger D-stolpe. Tycker det ser lite trist ut med en antenn som sticker ut där bara...
Lucif3r skrev:Rutorna i sig är ju likadana på hela 7/945-serien, så passar gör dom. Det är ju just det där med antennen som skiljer :-)

Mig veterligen är det bara V90 som har andra bakrutor, på dom sitter listerna fast i rutan och inte löst som på resten av serien.
Då kanske jag får nya lister? Han undrade om det var krom, svart eller lackade...
motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]